لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

نخست وزیر ترکیه: در انفجارهای آنکارا دست کم ۹۵ تن کشته شدند


نیروهای تجسس پلیس ترکیه در محل انفجارهای آنکارا
نیروهای تجسس پلیس ترکیه در محل انفجارهای آنکارا

نخست وزیر ترکیه گفته است، در دو انفجار انتحاری روز شنبه ۱۰ اکتبر در آنکارا، پایتخت ترکیه، دست کم ۹۵ کشته شده اند.

به گزارش رویترز، دو حمله انتحاری در تجمع «صلح و دموکراسی» که توسط احزاب طرفدار کارگران و اقلیت کرد در نزدیکی ایستگاه مرکزی آنکارا روی داد.

طبق این گزارش، انفجارهای روز شنبه مرگبار‌ترین حملات در خاک ترکیه محسوب می‌شوند. تصاویر منتشره توسط شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی از این حادثه نشان دهنده تعداد زیادی اجساد و همچنین پرچم‌های به جای مانده از این تجمع است.

نخست وزیر ترکیه گفته است که در این حادثه ۹۵ تن کشته، و ۲۴۶ تن زخمی شده‌اند که وضع ۴۸ تن از آن‌ها وخیم است. پیش‌تر گزارش‌ها شمار تلفات را ۸۶ کشته اعلام کرده بودند.

به گزارش رویترز، شاهدان عینی می‌گویند، این انفجار‌ها در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه هنگامی روی داد که طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌ها و طرفداران جریان‌های کارگری و چپگرا آماده آغاز راهپیمایی می‌شدند. حزب دموکراتیک خلق‌ها از حمایت کرد های ترکیه برخوردار است.

این تظاهرات قرار بود در اعتراض به دور تازه خشونت بین نیروهای دولتی و نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه «پ کا کا» انجام شود.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، روز شنبه گفت، که احتمالا گروه حکومت اسلامی، یا گروه‌ها افراطی کرد و چپگرا عامل این انفجار‌ها بوده‌اند.

وی اضافه کرده است، شواهد نشان می‌دهد که دو انفجار انتحاری در تجمع روز شنبه رخ داده است.

این در حالی است که صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، دولت ترکیه را عامل این حادثه دانسته است.

صلاح الدین دمیرتاش گفته است، حمله روز شنبه به حمله انتحاری به تجمع حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر یک روز پیش از انتخابات در ژوئن سال جاری شبیه است.

در این حمله انتحاری شماری از حامیان کرد حزب دموکراتیک خلق‌ها کشته شدند.

به گزارش رویترز، حزب دموکراتیک خلق‌ها دولت رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه او را متهم می‌کند برای تضعیف حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات اول نوامبر آینده می‌کوشند این حزب را به پ کا کا و گروه‌های افراطی وصل کنند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات ژوئن توانست ۱‍۴ درصد از کرسی‌ها را به خود اختصاص دهد و این پیروزی حزب دموکراتیک خلق‌ها باعث شد که حزب حاکم عدالت و توسعه از کسب اکثریت پارلمانی باز بماند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان تلفنی تماس گرفته است و ضمن ابراز همدری با خانواده‌ای قربانیان، این حادثه را محکوم کرده است.

در همین حال، گروه پ‌کاکا روز شنبه تنها ساعاتی پس از این حادثه اعلام کرد که عملیات چریکی در خاک ترکیه را متوقف می‌کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا اعلام کرد که از نیروهای خود خواسته تا عملیات چریکی در ترکیه را متوقف کنند و این نوع عملیات را ادامه ندهند مگر این‌ که با حمله مواجه شوند.

XS
SM
MD
LG