لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

داووداوغلو داعش را مسئول انفجارهای مرگبار آنکارا دانست


محل انفجار بمب‌ها در آنکارا
محل انفجار بمب‌ها در آنکارا

دو روز پس از انفجارهای مرگبار در شهر آنکارا، نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از این حادثه به شبکه خبری ان‌تی‌وی از وجود شواهدی خبر داد که این بمب‌گذاری را به گروه حکومت اسلامی یا داعش مرتبط می‌کند.

روز شنبه گذشته در حالی که هزارها نفر خود را برای شرکت در راهپیمایی صلح و آزادی در آنکارا آماده می‌کردند، انفجار دو بمب در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار در این شهر حدود صد کشته و بیش از پانصد زخمی برجای گذاشت.

به گفته نخست وزیر ترکیه، با توجه به نحوه بمب‌گذاری، نیروهای امنیتی ترکیه تحقیقات خود را روی داعش به عنوان مظنون اصلی این انفجارها متمرکز کرده و حتی نام یکی از مظنونان به بمب‌گذاری را هم در اختیار دارند.

همزمان احمد داووداوغلو تاکید کرد که این بمب‌گذاری می‌تواند کار شورشیان کرد یا گروه‌های افراطی چپ نیز باشد.

به گزارش رسانه‌ها، ماموران امنیتی ترکیه اطمینان دارند که نوع بمب‌گذاری، مواد منفجره به کار گرفته شده و چاشنی بمب‌ها شباهت به بمبی دارد که روز ۲۹ تیرماه گذشته در شهر سوروچ منفجر شد.

در جریان انفجار بمب در سوروچ ۳۴ تن کشته شدند.

نهادهای امنیتی ترکیه در آن زمان هم داعش را به عنوان عامل بمب‌گذاری معرفی کرده و حتی از شناسایی دو برادر به عنوان مظنونان اصلی این بمب‌گذاری نام بردند، در حالی که درنهایت تحقیقات در مورد بمب‌گذاری سوروچ به جایی نرسید.

پلیس ترکیه اعلام کرده است که تا روز یک‌شنبه گذشته ۴۳ نفر را به اتهام ارتباط با گروه حکومت اسلامی و دست داشتن احتمالی در بمب‌گذاری‌های آنکارا بازداشت کرده است.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورهان پاموک، نویسنده سرشناس ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات، در اولین واکنش به بمب‌گذاری‌های آنکارا در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» در مورد درگیری‌های فرقه‌ای در ترکیه هشدار داده و رجب طیب اردوغان را مسئول ناامنی در ترکیه خواند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها که حزب اقلیت کرد در ترکیه است با این حال شمار کشته‌شدگان را حدود ۱۲۰ کشته اعلام کرده است.

در واکنش به این بمب‌گذاری‌ها از روز شنبه تاکنون شهرهای بزرگ ترکیه و برخی از شهرهای اروپا شاهد راهپیمایی و اعتراض به این بمب‌گذاری بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG