لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

محافظ سابق محمود احمدی‌نژاد در سوریه کشته شد


گزارش شده که عبدالله باقری (پشت سر محمود احمدی‌نژاد) روز پنجشنبه کشته شده است.
گزارش شده که عبدالله باقری (پشت سر محمود احمدی‌نژاد) روز پنجشنبه کشته شده است.

همزمان با انتشار گزارش‌های غیر رسمی درباره کشته شدن ۱۵ نیروی نظامی ایران در سوریه در روز پنجشنبه ۳۰ مهر، خبرگزاری فارس خبر داد عبدالله باقری، محافظ محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری سابق ایران، در همین روز در حلب کشته شده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده است: «عبدالله باقری نیارکی که برای مدتی محافظ محمود احمدی‌نژاد بود روز پنجشنبه در حلب کشته شد».

در این گزارش اشاره نشده که آیا وی عضو نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است یا نه.

برادر آقای باقری ضمن تایید این خبر گفته که جنازه او هنوز به ایران بازنگشته است.

در همین حال، خبرگزاری «تسنیم» گزارش داد که محمود احمدی‌نژاد به منزل عبدالله باقری نیارکی رفته است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، گفته که «سردار گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه و جمعی از مسئولان سپاه انصارالمهدی و همچنین جمعی از فرماندهان سپاه» نیز همراه رییس جمهوری سابق ایران بوده‌اند.

پس از عملیات نظامی روسیه در سوریه و همچنین انتشار گزارش‌هایی درباره «پیشروی» ارتش سوریه «با حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله» در حلب، گزارش‌های بیشتری از کشته شدن فرماندهان ارشد و نیروهای سپاه پاسداران در سوریه منتشر شده‌ است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، روز ۲۸ مهر با اشاره به عملیات نظامی در سوریه و همچنین به گفته او «اقدامات گسترده‌تری برای مبارزه با تروریسم» گفته بود که ایران به درخواست سوریه، تعداد «مستشاران نظامی» خود را در این کشور افزایش داده‌ است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که محمود احمدی‌نژاد روز جمعه در منزل محافظ سابق خود حضور یافته است.
خبرگزاری تسنیم گزارش داده که محمود احمدی‌نژاد روز جمعه در منزل محافظ سابق خود حضور یافته است.

ایران همراه با روسیه از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه محسوب می‌شود.

از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور که با سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم سوریه در پنج سال پیش شروع شد، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

در همین حال سایت «عصر ایران» نوشت که «منابع غیررسمی» از کشته شدن ۱۵ ایرانی در سوریه در روز پنج شنبه خبر می‌دهند.

این سایت با اشاره به حضور تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در سوریه به عنوان «مستشار نظامی» نوشت که علاوه بر این شماری از ایرانیان نیز به عنوان «نیروهای داوطلب برای حفاظت از حرم حضرت زینب» در جنوب دمشق پایتخت سوریه فعالیت می‌کنند.

انتشار این گزارش در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه را برای جنگیدن با مخالفان مسلح بشار اسد تکذیب می‌کنند و می‌گویند که این افراد نقش «مستشاری» دارند.

با این حال، رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران با بیان اینکه ۱۵ نفر «عدد صحیحی نیست»، افزود: «تا آنجایی که من در جریانم پنج تا شش نفر از افراد در استان‌های خوزستان و قم، شهر اسلامشهر و استان خراسان رضوی است که با دو نفر از نیروهای سپاه انصار مجموعا هشت نفر می‌شوند که در چند روز گذشته به شهادت رسیدند».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی همچنین خبر داد که دو نفر از نیروهای سپاه انصار روز جمعه در سوریه کشته شده‌اند.

سپاه حفاظت انصارالمهدی از لشکرهای زیر مجموعه سپاه پاسداران است که مسئولیت حفاظت از مسئولین جمهوری اسلامی را عهده دار است.

باشگاه خبرنگاران جوان همچنین به نقل از «یک منبع آگاه» در «تیپ فاطمیون» اعلام کرد که پنج ایرانی سه روز پیش در استان ادلب سوریه کشته شده‌اند.

رسانه‌های ایران هم روز جمعه گزارش دادند که در روزهای گذشته دستکم هفت ایرانی و سه افغان در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در تیرماه خبر داده بود که جنازه «حدود ۴۰۰» نفر از نیروهای کشته شده در سوریه، به ایران بازگردانده شده و دفن شده است.

این خبرگزاری اشاره‌ای به تابعیت ایرانی یا افغان این نیرو‌ها نکرده بود.

در همین حال سایت تابناک در اردیبهشت‌ماه خبر داده بود ۲۰۰ تبعه افغان که عضو «لشکر فاطمیون» بوده‌اند، در نبردهای داخلی سوریه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG