لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

«استفاده از گاز خردل» در نبردهای «داعش» و شورشیان در سوریه


سازمان منع به‌کارگیری جنگ‌افزازهای شیمیایی ناظر بر انتقال و نابودی سلاح‌های شیمیایی و بازرسی از زاردخانه‌ها در سوریه بود
سازمان منع به‌کارگیری جنگ‌افزازهای شیمیایی ناظر بر انتقال و نابودی سلاح‌های شیمیایی و بازرسی از زاردخانه‌ها در سوریه بود

بخشی از گزارش سازمان منع به‌کارگیری جنگ‌افزازهای شیمیایی که به دست خبرگزاری‌ها افتاده، نشان می‌دهد​ در نبردی میان گروه «حکومت اسلامی» و یک گروه شورشی، از گاز خردل استفاده شده است.

این نخستین گزارش این نهاد از این دست، از زمان اقدام بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.

منابع دیپلماتیک می‌گویند نمونه‌های یافت‌شده، «موارد نگران‌کننده‌ای» هستند.

خبرگزاری رویترز ۱۴ آبان در گزارشی می‌گوید کارشناسان سازمان «منع به‌کارگیری جنگ‌افزازهای شیمیایی» در گزارشی محرمانه در پایان ماه اکتبر گفته‌اند در نبردهای شهر مارع در ماه اوت «دست‌کم دو نفر در معرض گاز خردل قرار گرفته‌اند».

مارع در شمال حلب قرار دارد و بنا بر گزارش‌ها نبردها میان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و یک گروه مخالف دولت سوریه در جریان بوده است.

در خلاصه گزارش نهاد بین‌المللی، گاز خردل «به احتمال زیاد دلیل مرگ یک کودک» عنوان شده است.

به گزارش رویترز این نخستین بار از زمان اقدام بین‌المللی علیه جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه است، که گزارشی در مورد استفاده از این نوع سلاح در نبردهای آن کشور منتشر می‌شود.

در گزارش نهاد بین‌المللی ذکر نشده که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از گاز خردل استفاده کرده است یا نه. هدف تحقیقات نیز نه پیدا کردن عامل استفاده‌کننده از سلاح شیمیایی، که استفاده از آن بوده است.

با این همه منابع دیپلماتیک در مورد استفاده از این گاز هشدار داده‌اند.

یکی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته است «پرسش اصلی اکنون این است که منبع سولفور موستارد (گاز خردل) کجاست».

به گفته این مقام که نامش فاش نشده «گروه (حکومت اسلامی) یا خودش توانسته به نحوه تولید این سلاح شمیایی دست پیدا کند، یا آنها را از زرادخانه‌ای که به کنترل خود در آورده بود، خارج کرده است. هر دو گزینه نگران‌کننده هستند».

در تیر ماه سال گذشته بازرسان بین‌المللی اعلام کردند که دولت سوریه آخرین بخش از سلاح‌های شیمیایی خود را که «اعلام کرده بود در اختیار دارد»، برای انتقال و نابودی تحویل داده است.

استفاده از این جنگ‌افزار بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و نیز علیه معاهده سازمان ملل از سال ۱۹۹۷ است.

قرار است گزارش سازمان «منع به‌کارگیری جنگ‌افزازهای شیمیایی» به بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، ارائه شود.

گزارش تازه می‌تواند نگرانی‌ها از این موضوع که گروه «حکومت اسلامی» به جنگ‌افزار شیمیایی دست یافته را بیش از گذشته کند.

پیش از این یک مقام آمریکایی گفته بود که این گروه افراطی در سوریه و عراق اقدام به «تولید» و «استفاده» از سلاح شیمیایی کرده است.

در پایان سال گذشته نیز مسئولان اقلیم خودمختار کردستان عراق گفته بودند که «حکومت اسلامی» علیه پیشمرگه‌های کرد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

XS
SM
MD
LG