لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

شمخانی «توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها» را تکذیب کرد


بخشی از تاسیسات نطنز
بخشی از تاسیسات نطنز

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ۲۰ آبان‌ماه، نقل‌قول منتسب به خود در مورد توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها، به دلیل تذکری به سازمان انرژی اتمی را «نادرست» عنوان کرد.

این تکذیبیه یک روز پس از صورت می‌گیرد که رسانه‌های ایران به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بودند تهران جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز و فردو را متوقف کرده است. این گفته‌ها در برخی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب یافت.

پیش از آن علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ژاپنی «کیودو» گفته بود، ایران اجرای توافق هسته‌ای را با جمع‌آوری شماری از سانتریفوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

در پی این گفته‌ها گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران، به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، تذکر داده و خواستار توقف این اقدام شده بودند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر «پی‌گیری تعهدات ایران» تاکید کرده و می‌گوید «بر اساس برجام، تعهداتی برای ایران و کشورهای ۵+۱ در چارچوب زمان‌بندی و جدول اجرایی مشخصی تعیین شده که از سوی دو طرف در حال پیگیری است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی شمخانی گفته است «اجرای تعهدات ایران در برجام تابع ضوابط و مقدمات حقوقی و فنی و رعایت ملاحظات مصوب مراجع قانونی است و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در چارچوب وظایف خود به رعایت چارچوب‌های فوق اهتمام جدی دارند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید تنها اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، در آن صورت ایران اقدامات خود را متوقف می‌کند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق جامع در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است که در ۲۳ تیرماه میان تهران و شش قدرت جهانی، آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان شکل گرفت.

ایران از جمله بر اساس این توافق، بخش زیادی از سانتریفیوژهای خود را جمع‌آوری کند. تهران باید فعالیت‌ها در تاسیسات نطنز را به کمی بیش از ۵ هزار سانتیرفیوژ آی‌آر-۱ محدود کند.

محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران، به توقف تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران می‌انجامد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و توافق شکل‌گرفته، مخالفانی در خارج و داخل ایران دارد؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یا گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران از جمله این افراد هستند.

XS
SM
MD
LG