لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

پلیس فرانسه در جستجوی یک «مظنون خطرناک» مرتبط با حملات پاریس


پلیس فرانسه در جستجوی عبدالسلام صلاح،‌ یک مظنون خطرناکِ احتمالی دیگر در ارتباط با حملات جمعه شب پاریس است.

به گزارش خبرگزاری ها،‌ عبدالسلام صلاح متولد بروکسل، ‌پایتخت بلژیک، است.

در همین حال پلیس بلژیک اعلام کرده که دو نفر از مهاجمان شهروند فرانسه ساکن بلژیک بوده‌اند.

در پی حملات همزمان روز جمعه ۲۲ آبان به یک سالن اجرای موسیقی، ورزشگاه و چند کافه و بار در پاریس، گروه خلافت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت و تعداد حمله‌کنندگان را هشت نفر اعلام کرد.

پلیس فرانسه اجساد هفت نفر از مهاجمان را یافته که شش تن از آن‌ها در انفجارهای انتحاری و یکی به دست مأموران امنیتی کشته شدند، و اکنون گمان می‌رود که یکی از تروریست‌ها گریخته باشد.

دادستانی پاریس هم اعلام کرده است که سه هسته مرتبط با داعش در عملیاتی هماهنگی حملات روز جمعه را انجام دادند که ۱۳۲ کشته و حدود ۳۵۰ مجروح به جای گذاشت.

به گفته دادستانی فرانسه، مهاجمان برخی شهروند فرانسه و شماری نیز از ملیت‌های مختلف بودند با ارتباطاتی با خاورمیانه، بلژیک و احتمالاً آلمان.

در همین حال، پلیس بلژیک روز یکشنبه اعلام کرد که دو تن از مهاجمان تابعیت فرانسوی داشتند اما در بروکسل، پایتخت بلژیک، زندگی می‌کردند.

هفت دستگیری در ارتباط با دو خودروی رها شده در شرق پاریس

همچنین پس از کشف دو خودرو با شماره پلاک بلژیکی در پاریس که تصور می‌رود تروریست‌ها، آنها را پس از حملات در حومه‌ای در شرق این شهر رها کرده باشند، هفت نفر در بروکسل بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی در تیم تحقیقات می‌گوید در یکی از این خودروها سه مسلسل کلاشنیکف پیدا شده که احتمال فرار یکی از مهاجمان را تقویت می‌کند.

رسانه‌های فرانسه هم روز یکشنبه خبر دادند که یکی از هفت نفر مهاجم انتحاری که تاکنون شناسایی و نامش اسماعیل عمر مصطفی، ۲۹ ساله اعلام شده و در شهر شارتر در جنوب غرب پاریس زندگی می‌کرده، الجزایری‌تبار و متولد فرانسه بوده است.

دادستانی پاریس اعلام کرده که این فرد سابقه ارتکاب جرایمی داشته است و پلیس هم او را به عنوان شخصی که بعداً به عقاید افراطی روی آورده می‌شناخته اما هیچگاه به زندان نیافتاده است.

پدر و برادر، و برخی از افرادی که تصور می‌رود رابطه نزدیکی با این شخص داشته‌اند اکنون برای بازجویی به مرکز پلیس برده شده‌اند.

دولت فرانسه پس از حملات جمعه، وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرد و روز یکشنبه موزه‌ها و تئاترها در پاریس همچنان بسته بودند و صدها سرباز و پلیس در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو گشت می‌دادند.

صربستان هم روز یکشنبه اعلام کرد که گذرنامه‌ای که در کنار یکی از اجساد مهاجمان در پاریس پیدا شده، در هفتم اکتبر در وزارت کشور صربستان به نام فردی اهل سوریه ثبت شده که در سوم اکتبر از ترکیه با قایق وارد جزیره لِروس یونان شده، سپس همراه پناهجویان دیگر به صربستان رفته و درخواست پناهندگیش در آنجا ثبت شده بود.

همزمان، توماس دِمیزیر، وزیر کشور آلمان روز یکشنبه در مورد احتمال حملات تروریستی مشابه پاریس در این کشور هشدار داد.

پلیس بریتانیا نیز پس از حملات در پاریس، به حال آماده‌باش درآمده و از مسافرانی که با قطار از پاریس وارد لندن می شوند می خواهد تا مشاهدات خود را از آن حملات به اطلاع پلیس برسانند تا اگر اطلاعات به‌دردخوری داشته باشند آن را در اختیار پلیس فرانسه قرار دهند.

در همین حال، تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع اطلاعاتی این کشور گزارش داده که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل حملات پاریس، انفجارهای انتحاری پنج‌شنبه گذشته در بیروت که ۴۳ کشته به جای گذاشت و سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی در ۳۱ اکتبر با ۲۲۴ مسافر در صحرای سینای مصر را که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، با یکدیگر مرتبط می‌دانند.

حملات تروریستی در پاریس، به مجادلات و مباحثات درباره سرازیر شدن صدها هزار پناهجو، از خارومیانه، شمال آفریقا، و سایر کشورهای آسیایی، به ویژه از سوریه به اروپا نیز دامن زده است.

به طوری که مقام‌های لهستان و اسلواکی که پیش از این هم به شدت با طرح اتحادیه اروپا برای پذیرفتن و توزیع هزاران پناهجو در میان اعضای این اتحادیه اعتراض کرده‌اند، باریگر این طرح را زیر سؤال برده‌اند و مقام‌های ایالت باواریا آلمان هم خواستار «بستن در باز» پذیرفتن پناهجویان و مهاجران بی‌شمار شده‌اند.

اما ژان کلود یونگر، رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه در نشست گروه ۲۰ در ترکیه گفت که اتحادیه اروپا نباید در برابر حملات پاریس واکنشی عصبی نشان دهد «چرا که اگر هم یکی از مهاجمان سوری بوده، آن فرد جنایتکار است نه دیگر پناهجویان».

XS
SM
MD
LG