لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

سپاه پاسداران کشته شدن قاسم سلیمانی را در سوریه تکذیب کرد


حضور میدانی قاسم سلیمانی در عملیات شبه‌نظامیان عراقی علیه نیروهای خلافت اسلامی در اسفند ۹۳
حضور میدانی قاسم سلیمانی در عملیات شبه‌نظامیان عراقی علیه نیروهای خلافت اسلامی در اسفند ۹۳

پس از انتشار گزارش‌هایی از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در درگیری‌هایی در نزدیکی حلب، روابط عمومی سپاه، با تکذیب این خبر، انتشار آن را «شایعه‌سازی رسانه‌های اسرائیلی» خواند.

روز شنبه، وب‌سایت دبکا، که در بیت‌المقدس منتشر می‌شود و تحلیل‌های سیاسی امنیتی منتشر می‌کند، به نقل منابع نزدیک به شورشیان سوری نوشته بود که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در درگیری‌هایی در شرق حلب کشته شده است.

این وب‌سایت به جزئیات بیشتری را در مورد منبع خبر منتشر نکرده بود، اما یادآور شده بود که این «ادعا» را منابع دیگر تأیید نکرده‌اند.

اکنون دو روز پس از انتشار این خبر رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه، در گفت‌وگو با ایرنا، این گزارش را «جعلی» خوانده و گفته است که فرمانده نیروی قدس سپاه، «در سلامت کامل» به سر می‌برد.

ایرنا به نقل از مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران نوشته است که «اسرائیلی‌ها آرزوها و آرمان‌های خود را به عنوان خبر تنظیم و از طریق رسانه‌های خود در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند، و خبر جعلی شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز از این جنس است».

وب‌سایت دبکا، به نقل از «شورشیان سوری» نوشته بود که آنها با ردگیری و مکان‌نمایی تحرکات قاسم سلیمانی، خودروی حامل او را با موشک‌های تاو هدف قرار داده‌اند.

این گزارش مدعی شده بود که علاوه بر قاسم سلیمانی، سه فرمانده ایرانی دیگر نیز که وی را همراهی می‌کردند، کشته شده‌اند، و از کشته‌شدگان به نام‌های مسعود اصغری، محمود دهقان و احمد رجایی یاد کرده بود.

گزارش این سایت اسرائیلی روز دوشنبه در برخی منابع ایرانی، از جمله باشگاه خبرنگاران جوان و وب‌سایت الف بازتاب یافته است.

پیشتر در آذرماه سال ۹۳ نیز گزارش‌هایی در مورد مجروح شدن قاسم سلیمانی در حمله انتحاری اعضای گروه خلافت اسلامی در سامرا منتشر شده بود، اما وزارت خارجه ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

قاسم سلیمانی در سال ۷۶ و با تغییراتی که در کادر فرماندهی سپاه پاسداران صورت گرفت، به فرماندهی نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، موسوم به نیروی قدس منصوب شد، و در سال‌های اخیر رسانه‌های داخلی از او به عنوان طراح اصلی سیاست‌های جمهوری اسلامی در عراق و پس از آن سوریه یاد کرده‌اند.

در سال‌های گذشته همچنین تصاویری از حضور میدانی قاسم سلیمانی در درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان شیعه عراق و نیروهای گروه خلافت اسلامی منتشر شده است.

در مورد نقش قاسم سلیمانی در سوریه، به تازگی گفت‌وگویی از حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه که در چندی پیش در نزدیکی حلب کشته شد، منتشر شده که در آن تصریح شده بود حسین همدانی توسط آقای سلیمانی در سوریه معرفی شده است.

اما نکته قابل توجه در این مصاحبه این بود که آقای همدانی می‌گوید قاسم سلیمانی گفته است که با بردن یک لشکر از ایران، «جنگ سوریه را تمام می‌کند» اما رهبر ایران مخالفت کرده است.

به گفته آقای همدانی، رهبر ایران در آن زمان تأکید کرده که «برای دفاع از جوانان سوری استفاده شود».

حسین همدانی که پیشتر در رمان اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ سابقه فرماندهی سپاه تهران و سرکوب معترضان را داشت، در مهرماه امسال در نزدیکی حلب کشته شد.

XS
SM
MD
LG