لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

مرگ یکصد هزار نفر در جاده‌های ایران طی پنج سال


سقوط یک اتوبوس در دره در شمال ایران
سقوط یک اتوبوس در دره در شمال ایران

با آن‌که تعداد مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در ایران از سال ۱۳۹۰ سیری نزولی یافته٬ اما در پنج سال گذشته بیش از یکصد هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه (یازدهم آذر‌ماه) این خبر را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش٬ آمار‌ها نشان می‌‌دهد بیشترین مرگ و میر و سوانح جاده‌ای در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ روی داده‌٬ به طوری که در سال ۹۴، ۲۷ هزار و ۷۴۶ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای در ایران جان باخته‌اند.

با این حال شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایران از سال ۸۶ روندی نزولی یافت٬ تا جایی که در سال ۹۲ به ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر و در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر کاهش یافت.

پژوهشکده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده ایران در زمینه سوانح جاده‌ای٬ در بین ۱۹۰ کشور جهان، در جایگاه ۱۸۹ ایستاده و تنها سیرالئون در غرب قاره آفریقا از این کشور در وضعیت بدتری قرار دارد.

در مقایسه با دیگر کشورهای قاره آسیا هم میزان قربانیان تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و دو برابر ترکیه است.

آمار‌ها نشان می‌دهد در دیگر نقاط جهان معمولا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر در اثر تصادف کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای همین تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می‌شوند.

خبرگزاری مهر با محاسبه میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار نفری قربانیان سوانح جاده‌ای در ایران و نیز میانگین ۲۵۰ هزار نفری زخمی‌های این حوادث نوشته این آمار با میزان قربانیان یک جنگ تمام عیار با یک زلزله بزرگ برابری می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره تصادف‌های جاده‌ای در کشور اعلام کرده هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در ایران حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی است.

آن‌طور که خبرگزاری مهر محاسبه کرده این هزینه در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بوده است.

کار‌شناسان سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه را از عوامل بروز تصادفات رانندگی معرفی می‌کنند که در این میان عامل انسانی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

حدود ۸۱ هزار تصادف که نزدیک به نیمی از کل تصادفات جاده‌ای سال ۹۳ را شامل می‌شود ناشی از اشتباهات انسانی گزارش شده است.

گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت ایمنی جاده‌ای، آمار قربانیان سوانح جاده‌ای در ایران را در ردیف بالاترین‌ها دانسته و قوانین رانندگی در ایران را در چهار زمینه رانندگی در مستی، سرعت، کلاه ایمنی و صندلی کودک نامناسب اعلام کرده است.

این سازمان همچنین وسائل نقلیه در ایران را فاقد همه معیارهای مهم ایمنی معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG