لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

وزارت خزانه‌داری آمریکا: دولت بشار اسد از داعش نفت می‌خرد


شهر حمص در سوریه
شهر حمص در سوریه

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته که بخش زیادی از درآمد گروه حکومت اسلامی، به دلیل فروش نفت به دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه است.

آدام زوبین، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات اقتصادی، روز پنجشنبه ۱۹ آذر گفته که حکومت اسلامی یا داعش ماهانه حدود ۴۰ میلیون دلار از فروش نفت درآمد دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای زوبین افزوده که بخش قابل توجهی از این نفت به دولت بشار اسد فروخته می‌شود و بخش دیگر آن به ترکیه و مناطق کردنشین می‌رود.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده است: «دو طرف همدیگر را قصابی می‌کنند اما همزمان میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار با هم تجارت دارند».

این سخنان آدام زوبین در شرایطی بیان شده که به دنبال تنش بی‌سابقه میان دولت‌های روسیه و ترکیه، ابتدا مسکو، آنکارا را به خرید نفت از داعش متهم کرد و سپس آنکارا با رد این اتهام، متقابلا مسکو را متهم کرد که با حکومت اسلامی دادوستد دارد.

آمریکا نیز این اتهام علیه ترکیه را رد کرده است.

پیش‌تر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، یک تاجر سوری به نام جرج حسوانی را به علت واسطه‌گری خرید نفت از حکومت اسلامی برای سوریه، تحریم کرده بود.

در اطلاعیه‌ای که این وزارتخانه روز ۲۵ نوامبر منتشر کرد، تاکید شده بود که آقای حسوانی از شرکت مهندسی و ساختمانی خود به نام حسکو (HESCO) برای تسهیل معاملات نفتی میان رژیم اسد و داعش استفاده کرده است.

به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تاجر «از طرف دولت سوریه» در این حوزه فعالیت می‌کند.

جرج حسوانی در اسفند ۱۳۹۳ نیز با همین اتهام در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مرتبط با تروریسم و اطلاعات اقتصادی، تاکید کرده که حکومت اسلامی تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از فروش نفت در بازار سیاه و یک میلیارد دلار از غارت بانک‌ها در سوریه و عراق درآمد کسب کرده است.

این گروه بر بخش‌های زیادی از این دو کشور حکمرانی می‌کند.

XS
SM
MD
LG