لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

کلینتون: ایران باید به خاطر آزمایش موشکی تحریم شود


آزمایش یک موشک بالستیک در ایران (عکس از آرشیو)
آزمایش یک موشک بالستیک در ایران (عکس از آرشیو)

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا که در رقابت نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز است، روز چهارشنبه نهم مارس ضمن ابراز نگرانی از آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران، خواستار اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران شده است.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه تصاویر شلیک دو موشک «قدر» با برد دو هزار کیلومتر را نشان داده و گفته شده است که این دو موشک به سمت اهدافی در فاصله یک هزار ۴۰۰ کیلومتری شلیک شده اند. در همین زمینه، برخی از خبرگزاری‌ها در ایران تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می دهد بر روی بدنه این موشک‌ها به زبان عبری نوشته شده است: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.»

به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون که به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما حضور داشته، همزمان با روز دوم انجام آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران گفته است، عمیقا نگران این آزمایش‌های موشکی است.

خانم کلینتون تاکید کرده است: «ایران به خاطر این آزمایش‌های موشکی باید مورد تحریم قرار گیرد و جامعه بین المللی باید نشان دهد تهدید‌های ایران علیه اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.»

همزمان با این اظهارات هیلاری کلینتون، کاخ سفید نیز اعلام کرده است که گزارش‌ها در خصوص آزمایش موشکی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره واکنش مقتضی تصمیم خواهد گرفت.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفت است: با توجه به مانور نیروهای ایران، تعجب برانگیز نخواهد بود که طی روز‌های آینده شاهد گزارش‌ها درخصوص آزمایش موشک‌های بیتشر باشیم.

در حالی رسانه‌های ایران از ادامه آزمایش‌های موشکی توسط سپاه پاسداران خبر داده‌اند که روز سه شنبه وزارت امور خارجه آمریکا پس ازمایش موشکی ایران در این روز هشدار داده بود که واشینگتن از ابزار‌های لازم برای مقابله با تهدید موشکی ایران استفاده خواهد کرد.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه از تماس تلفنی جان کری با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خصوص آزمایش موشکی سپاه پاسداران خبر داده بود.

رویترز می‌گوید، آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران نشانگر تشدید اختلافات بین تندرو‌ها و دولت حسن روحانی بر سر عادی سازی روابط با جامعه بین المللی است.

آزمایش موشکی و اسرائیل

در همین زمینه، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه روز چهارشنبه گفته است: معتقدیم برای از بین بردن اسرائیل «نیاز به زدن موشک نیست و آن‌ها به مرور مضمحل خواهند شد و فرو خواهند ریخت. دشمن اصلی ما آمریکا است و ما این دشمنی را باور کرده‌ایم و در این ۴ دهه، مردان مردی با تلاش شبانه روزی خواب از چشم دشمنان انقلاب از حمله آمریکا و همپیمانان او ربوده‌اند.»

به گزارش تسنیم فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه اضافه کرده است: ایران آغاز کننده هیچ جنگی نیست اما علت اینکه موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری طراحی کردیم، برای هدف قرار دادن دور‌ترین دشمن یعنی اسرائیل است.

در همین حال، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل گفته است: آزمایش‌های موشکی ایران نشان می‌دهد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی باعث تغییر رویکرد خصمانه این حکومت در قبال اسرائیل نشده است.

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرده است: متاسم که بگویم، بسیاری در غرب فریب حرف‌های شیرین بخش از حکومت ایران را خورده‌اند در حالی که بخش دیگری از این حکومت در حال مسلح کردن گروه‌های تروریستی است.

XS
SM
MD
LG