لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

عراقچی: حزب الله را قربانی هیچ چیز نخواهیم کرد


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران،
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران،

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در یک سالگی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی (برجام) به موضوع اختلاف نظر ایران با آمریکا و نهادهای بین المللی بر سر مصداق گروه‌های تروریستی پرداخته و گفته است، ایران گروه حزب الله لبنان را قربانی هیچ چیز نخواهد کرد.

عباس عراقچی که شامگاه دوشنبه ۲۱ تیرماه در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی صحبت می‌کرد، به ارزیابی کارنامه توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، پس از یکسال از امضای این توافق و همچنین شش ماه از اجرایی شدن آن پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر مساله «حمایت از تروریسم» گفته است: «ما با آمریکا در زمینه تروریسم دانستن داعش، القاعده و جبهه النصره اشتراک نظر داریم و برداشتمان از گروه‌های دیگر همچون حزب الله لبنان با هم، همخوانی ندارد.»

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرده است: «بر اساس قانون تأمین مالی تروریسم، مصوب مجلس شورای اسلامی، گروه‌هایی که فعالیت‌های ضد استعمارگری و‌ نژاد پرستی دارند، گروه تروریستی محسوب نمی‌شوند و تشخیص گروه‌های تروریست با شورای عالی امنیت ملی است.»

عباس عراقچی در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که بر مبارزه با پولشویی در جهان نظارت دارد، گفته است: در نامه وزیر اقتصاد به گروه (FATF)، به این گروه اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس با آن‌ها همکاری می‌کند.

گروه ویژه اقدام مالی در نشست اخیر خود تصمیم گرفت تا ایران را همچنان در فهرست سیاه کشورهای پرخطر نگه دارد. علی‌رغم این تصمیم، این موسسه اعلام کرده است که از وعده‌های ایران مبنی بر بهبود، استقبال می‌کند و به مدت یک‌سال برخی از محدودیت‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

این گروه اعلام کرده است اگر ایران نتواند سابقه خود در زمینه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را طبق وعده‌هایش بهبود بخشد، تدابیر شدیدی اتخاذ خواهند کرد. اما اگر ایران موفق شود، قدم‌های مثبت بیشتی در آینده برداشته خواهد شد.

این در حالی است که عباس عراقچی روز دوشنبه با اشاره به اینکه قرار است ایران در ارتباط با مفهوم گروه‌های تروریستی با این گروه ویژه اقدام مالی به تفاهم دست یابد، گفته است: مذاکرات با این گروه تا ۱۸ ماه دیگر ادامه خواهد داشت که چه گروه‌هایی تروریست هستند و کدام‌ها نیستند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است: ما امنیت و منافع ملی‌مان را تسلیم هیچ کس نمی‌کنیم و حزب الله را قربانی هیچ چیز نخواهیم کرد.

پیشتر یک سخنگوی کاخ سفید از ایران خواسته بود تا حمایت‌های خود را از گروه حزب الله لبنان متوقف کند. این سخنگو تاکید کرده بود که تداوم چنین کمک‌هایی باعث می‌شود که مشکلات ایران برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی ادامه داشته باشد.

حسن نصرالله روز جمعه گفته بود، دور تازه تحریم‌های آمریکا تاثیری براین گروه نخواهد داشت، چون حزب‌الله نیازهای مالی خود را نه از بانک‌های لبنانی که مستقیماً از ایران دریافت می‌کند. وی تصریح کرده بود، تا زمانی که ایران پول داشته باشد، ‌این گروه پول و امکانات دریافت خواهد کرد.

پایبندی به برجام

عباس عراقچی همچنین در سالگرد امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، با اشاره به اینکه دو طرف این توافق تاکنون پایبند بوده‌اند، گفته است: «اهداف چالش هسته‌ای که وارد شدیم به‌مراتب از رفع تحریم‌ها بالا‌تر بود.»

وی در خصوص تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا علیه ایران گفته است: آمریکایی‌ها در حفظ تحریم‌های اولیه خود جدی است و تا زمانی که آمریکا آمریکا است این تحریم‌ها پابرجاست. وزارت خزانه داری هشدار داده که این تحریم‌ها پابرجاست.»

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرده است: «تحریم‌های اولیه خارج از برجام بوده اما تاثیرات خود را می‌گذارد و بانک خارجی همچنان نگران است. ما به آمریکایی‌ها گفتیم که نباید به جامعه جهانی هشدار دهید و این با روح برجام متناقض است.»

عباس عراقچی همچنین گفته است: «یکی از مشکلاتی که وجود دارد افرادی است که همچنان در تحریم‌ها وجود دارد که حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر حقیقی و حقوقی هستند».

وی اضافه کرده است: «آمریکا به همه نهاد‌ها گفته‌اند زمانی که معامله‌ای با ایران انجام می‌دهند باید حواستان باشد که در لیست تحریم‌ها نباشند. در طول ۱۰ الی ۱۲سال گذشته قوانین بانکی به شدت سخت شده است.»

به دنبال توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، مقام‌های ایرانی گفته‌اند به رغم این توافق تهران نتوانسته است به اندازه کافی از مزایای برجام بهره‌مند شود و از آمریکا خواسته بودند تا موانع بر سر راه معاملات دلاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران را رفع کند.

XS
SM
MD
LG