لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

رییس‌جمهوری سابق ایران: امسال تخریب‌ها علیه احمدی‌نژاد غوغا می‌کند


محمود احمدی‌نژاد در مشهد گفته است که ثروت مدیران دولت او «یک صدم یک نفر از افراد دولت جدید نمی‌شود».
محمود احمدی‌نژاد در مشهد گفته است که ثروت مدیران دولت او «یک صدم یک نفر از افراد دولت جدید نمی‌شود».

رییس جمهوری سابق ایران با اشاره به گزارش‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت نامزدها در زمان انتخابات به جای معرفی خود «دیگران را تخریب می‌کنند» و «حتی عده‌ای تلاش دارند رقیبان خود را رد صلاحیت کنند».

محمود احمدی‌نژاد همچنین با ادعای تخریب خود از سوی جریانی که «علیه خط امامت در طول تاریخ و صدر اسلام فعال» بوده است افزود: «تازه تمامی این تخریب‌ها دست گرمی یک سال باقی مانده است که انتخابات در آن برگزار می‌شود، امسال تخریب‌ها علیه احمدی‌نژاد غوغا می‌کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا و روزنامه خراسان، آقای احمدی‌نژاد روز جمعه هشتم مرداد در سفر به مشهد با اشاره به گزارش‌ها درباره سفرهای انتخاباتی‌اش افزود: «شبکه بی‌بی‌سی به طور صریح اعلام می‌کند که احمدی‌نژاد شروع به کار کرده و اگر پیروز شود ایران دوباره منزوی و برای جنگ آماده می‌شود».

وی اضافه کرد: «زمانی که در سال ۸۴ دولت را تحویل گرفتیم تهدید به حمله نظامی شده بودیم اما در سال ۹۲ اوباما برای همکاری با ایران نامه می‌نوشت».

سخنان آقای احمدی نژاد در حالی بیان می‌شود که به گفته بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی سخنان او درباره انکارهولوکاست و یا نابودی اسرائیل باعث انزوای بیشتر ایران در جامعه جهانی شده بود.

در دولت آقای احمدی نژاد همچنین هفت قطعنامه تحریمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صادر شد که این قطعنامه‌ها بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از توافق اتمی وین صادر شد، لغو شده است.

برخی از مقامات دولت حسن روحانی اعلام کرده بودند قطعنامه‌هایی که در دولت آقای احمدی‌نژاد تحت فصل هفت منشور سازمان ملل متحد علیه ایران صادر شده بود به دیگر کشورها اجازه حمله به ایران را می‌داد.‌

«عنوان انتخابات در کشور، مجوزی برای تخریب و بی‌اخلاقی»

رییس جمهوری سابق ایران در ادامه سخنانش با اشاره به «خطرناک بودن انتخاباتی شدن فضای کشور» گفت که «متاسفانه عنوان انتخابات در کشور مجوزی برای تخریب و بی‌اخلاقی است».

زمانی که در سال ۸۴ دولت را تحویل گرفتیم تهدید به حمله نظامی شده بودیم اما در سال ۹۲ اوباما برای همکاری با ایران نامه می‌نوشت.
محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران

وی اضافه کرد: «افراد در زمان انتخابات به معرفی خود نپرداخته و دیگران را تخریب می‌کنند. حتی عده‌ای تلاش دارند رقیبان خود را رد صلاحیت کنند».

برخی از تحلیل‌گران آغاز سفرهای احمدی‌نژاد به شهرهای ایران از جمله زنجان و آمل را به معنای تلاش برای بازگشت به سیاست ایران و کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ توصیف کرده‌اند.

در این زمینه، اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و علی مطهری نماینده تهران نیز گفته است که او پیش از نامزد شدن «باید محاکمه شود».

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز دولت محمود احمدی‌نژاد را «یک پدیده عجیب و غریب» همراه با «قانون‌گریزی زیاد» و «آشفتگی در تصمیم‌گیری» توصیف کرده و گفته است که ریاست‌جمهوری دوباره او «جاذبه‌ای» ندارد.

محمد باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد را به «مصلحت» او ندانسته است.

در همین حال، گزارش‌هایی نیز درباره احتمال رد صلاحیت رییس جمهوری سابق ایران در وب سایت‌های خبری منتشر شده است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز دوم مرداد در پاسخ به سئوالی در این زمینه گفته بود که «این گمانه زنی‌ها مبنای درستی ندارد».

«هجمه» جریان فعال در «صدر اسلام» علیه دولت سابق

آقای احمدی‌نژاد در سخنانش همچنین گفت که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته «هجمه‌های زیادی» به او وارد شد و دولت وی «بیشترین هجمه و فشار را در طول تاریخ تحمل کرده است».

وی تاکید کرد: «جریانی که علیه خط امامت در طول تاریخ و صدر اسلام فعال هستند ... این هجمه را علیه دولت‌های نهم و دهم ایجاد کردند».

آقای احمدی‌نژاد هدف از «حملات» به دولت او را «زدن اصل انقلاب» و «تخریب اصل انقلاب و رهبری» دانست و افزود که «دفاع از دو دولت قبل دفاع از انقلاب است».

رییس‌جمهوری سابق ایران همچنین گفت که برخی از «بالا بودن پرچم انقلاب» در دولت او ناراحت بودند.

آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های ماه‌های گذشته بدون اشاره به جزئیات، از تخریب‌های سیاسی در ایران انتقاد کرده است.

وی روز اول تیر در یک جمع دانشجویی گفته بود، «برخی تجسس می‌کنند که کسی را رسوا کنند. اینها خوب نیست».

این سخنان رییس جمهوری سابق ایران بازتاب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی داشت و برخی از این شبکه‌ها اظهارات آقای احمدی‌نژاد را در تناقض با سخنان او در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ عنوان کردند که در آن اتهاماتی را متوجه زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی و همچنین فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی کرده بود.

ثروت مدیران دولت سابق «یک صدم دولت جدید»

آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود در مشهد همچنین گفت که ثروت مدیران دولت او «یک صدم یک نفر از افراد دولت جدید نمی‌شود».

با روی کار آمدن دولت یازدهم تعدادی از مدیران دولت نهم و دهم از جمله حمید بقایی معاون اجرایی رییس جمهوری بازداشت شدند و محمدرضا رحیمی معاون اول آقای احمدی‌نژاد نیز با حکم نهایی دادگاه به اتهام فساد اقتصادی به زندان محکوم‌ شد.

در همین حال محمود صادقی نماینده تهران در مجلس روز ۱۴ تیرماه اعلام کرد که دیوان محاسبات درباره سه پرونده محمود احمدی‌نژاد رای صادر کرده اما این حکم‌ها «اجرا نمی‌شود».

XS
SM
MD
LG