لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

مک کین: اظهارات ترامپ درباره خانواده همایون خان بیانگر نگرش جمهوریخواهان نیست


سناتور جان مک کین
سناتور جان مک کین

گزارش‌ها حاکی است که جنگ لفظی بر سر اظهارات دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره خانواده سرباز مسلمانی که در جنگ عراق کشته شد در روز دوشنبه هم ادامه داشت و سناتور جان مک کین، از چهره‌های اصلی حزب جمهوریخواه گفت، اظهارات آقای ترامپ بیانگر نگرش این حزب نیست.

به گزارش «سی ان ان» سناتور جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: هرچند حزب دونالد ترامپ را به عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است، اما این نمی تواند مجوزی بشود که با حمله به کسانی که در بین ما بهترین هستند، به آنها اهانت کرد.

به دنبال سخنرانی خضر خان،‌ پدر همایون خان در گردهمایی ملی حزب دمکرات در پنجشنبه، دونالد ترامپ با حمله به وی گفته بود که آقای خان حق نداشته از او انتقاد کند.

خضر خان درگردهمایی ملی دمکرات‌هابا اشاره میهن ‌پرستی مسلمانان در آمریکا، گفته بود اگر کسانی مانند دونالد ترامپ تصمیم گیرنده می بودند او و خانواده‌اش هرگز نمی توانستند به آمریکا بیایند.

آقای خان از شعار انتخاباتی دونالد ترامپ در خصوص جلوگیری از ورود مسلمان به آمریکا انتقاد کرده و گفته بود: پرسش من این است که آیا شما هرگزقانون اساسی آمریکا را خوانده اید؟

اظهارات ترامپ درباره این سخنرانی و طرح این پرسش که چرا غزاله خان، مادر همایون خان، در همایش دمکرات سخنرانی نکرد و شاید عنوان یک زن مسلمان اجازه حرف زدن نداشت، باعث واکنش‌های گسترده‌ای شده است.

در بیانیه سناتور مک کین ، یکی از اسرای جنگ ویتنام، آمده است: هراندازه که تاکید بکنم که با اظهارات آقای ترامپ مخالفم،باز کافی نیست. امیدوارم که مردم آمریکا درک کنند که این گفته‌ها بیانگر دیدگاه‌های حزب جمهوریخواه، اعضای آن و نامزدهای آن نیست .

این سناتور جمهوریجواه در ادامه به نسبت به ایثار همایون خان ادای احترام کرده و گفته است: می خواهم از آقا و خانم خان تشکر کنم که به آمریکا مهاجرت کردند. کشور ما، به دلیل حضور شما کشور بهتری است. قطعا حق کاملا با شماست: پسرتان بهترین آمریکا بود و خاطره فداکاری و ایثارش هرگز فراموش نخواهد شد.

در همین حال، با بالاگرفتن جنگ لفظی بر سر اظهارات دونالد ترامپ علیه خانواده خضر خان،خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ستاد انتخاباتی آقای ترامپ به دنبال کسب پشیتبانی نمایندگان کنگره در این خصوص است.

به گزارش رویترز، ازروز جمعه تا کنون مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تحت تاثیر اظهارات دونالد ترامپ درباره خانواده آقای خان و همچنین پاسخ‌های خضر خان است.

طبق این گزارش، روب واسینگر، یکی از اعضای ستاد دونالد ترامپ، در ایمیلی به دفاتر سناتور‌های جمهوریخواه خواستار حمایت از دونالد ترامپ در این موضوع شده است.

رویترز اضافه می کند، ستاد ترامپ چنین درخواستی را با دفاتر اعضای مجلس نمایندگان نیز در میان گذاشته است.

در همین حال، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه بدون نام بردن از دونالد ترامپ گفت: هیچ کس به اندازه اعضای خانواده هایی (که مدال و) ستاره طلایی دریافت کرده اند، برای آزادی و امنیت ما ایثار نکرده اند.

XS
SM
MD
LG