لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

حمله دادستان کل کشور به احمد منتظری در پی انتشار فایل صوتی


محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ایران
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ایران

دادستان کل ایران ضمن دفاع تلویحی از اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان در سال ۱۳۶۷، از انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی آیت‌الله منتظری با مقامات قضایی وقت ایران به شدت انتقاد کرده و عوامل انتشار آن را به همسویی با گروه مجاهدین خلق متهم ساخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد، با اشاره به این فایل صوتی اظهار داشت: «در درون کشور جمهوری اسلامی می‌بینیم عده‌ای با سازی که اسرائیل و آمریکا و غرب و عناصر درون منطقه آنها می‌نوازند همراهی می‌کنند و به دنبال تطهیر جنایتکاران منافق هستند.»

فایل صوتی یادشده که به تابستان ۱۳۶۷ بازمی‌گردد و خانواده آیت‌الله حسینعلی منتظری آن را به‌تازگی منتشر کرده است، پرده از اعدام دسته‌جمعی زندانیان مجاهد و مارکسیست در آن سال برمی‌دارد.

آیت‌الله منتظری که آن زمان قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی بود در این فایل صوتی هیئت نمایندگان آیت‌الله خمینی را که عامل این اعدام‌ها بود، به شدت مورد عتاب قرار می‌دهد و آنها را «جنایتکار» می‌خواند.

اما دادستان کل کشور با اشاره به عملیات نظامی مجاهدین خلق در سال ۶۷ که با پیشروی آنها تا کرمانشاه همراه بود، از اعدام زندانیان مجاهد که متعاقب این عملیات رخ داد به‌طور تلویحی دفاع می‌کند و آیت‌الله منتظری را «شیخ ساده‌لوحی» می‌نامد که «در دست منافقین گرفتار شده بود».

وی می‌گوید: «امروز این حرکت [انتشار فایل صوتی یادشده] از سمت بیت آن شیخ ساده‌لوح بسیار تاسف‌برانگیز است. آن فایل صوتی را که سال‌ها پیش در جلسه خصوصی که بعضی از مسئولین قضایی پیش این آقا بودند به رادیوهای بیگانه منتقل کردند و آن قداست و صلابت و جایگاه رفیع امام راحل [آیت‌االه خمینی] را با عمل شنیع خود زیر سؤال بردند و در مصاحبه‌ای می‌گویند اسناد بیشتری دارند و در آینده آن را منتشر می‌کنند.»

پیش از این احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، در واکنش به فشارها علیه خود و خانواده آیت‌الله منتظری به‌خاطر انتشار این فایل صوتی گفته بود که هنوز اسناد منتشر نشده زیادی در دست دارد که ممکن است آنها را منتشر کند.

اما دادستان کل کشور در پاسخ می‌گوید: «من خطاب به او [احمد منتظری] می‌گویم بیایید آن اسناد جنایات سیدمهدی هاشمی، اسناد جنایات اصفهان و قهدریجان را منتشر کنید که مردم شریف را شبانه در گونی می‌کردند و به صحرا می‌بردند. بگذارید همه بدانند شما چه جنایتی کردید. اگر شما منتشر نمی‌کنید ما آن اسناد را داریم و آن اسناد موجود است.»

مهدی هاشمی، برادر داماد آیت‌الله منتظری، اوایل تاسیس سپاه پاسداران از اعضای شورای عالی فرماندهی سپاه بود. وی بعدها پس از افشای معامله تسلیحاتی جمهوری اسلامی با ایالات متحده که به ماجرای ایران‌گیت معروف شد، دستگیر و به اتهام قتل، جعل و ایجاد اختلاف میان نیروهای جمهوری اسلامی اعدام شد.

XS
SM
MD
LG