لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

دولت ازبکستان: وضعیت سلامت رئیس‌جمهوری کریم‌اف بحرانی است


در تصویری از ژوئن سال جاری میلادی (دو ماه پیش)
در تصویری از ژوئن سال جاری میلادی (دو ماه پیش)

کابینه دولت ازبکستان، ۱۲ شهریور ماه بیانیه‌ای صادر کرده و می‌گوید وضعیت جسمی اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهوری آن کشور، پس از سکته‌ای که کرده، بحرانی‌ست.

دختر رئیس‌جمهوری ازبکستان، روز دوشنبه گذشته از «خونریزی مغزی» پدرش خبر داده و گفته بود وضعیت سلامت او قابل پیش‌بینی نیست.

با گذشت چند روز پس از اعلام این موضوع، و در حالی‌که گزارش‌های مشخصی از وضعیت آقای کریم‌اف در دست نبود، مراسم روز استقلال آن کشور با محدودیت‌هایی برگزار، و شایعاتی در مورد شدت بیماری و حتی مرگ او منتشر شده‌است.

در بیانیه‌ای که اکنون دولت ازبکستان در اختیار روزنامه رسمی آن کشور گذاشته، گفته می‌شود طی ۲۴ ساعت گذشته پزشکان از بحرانی‌شدن سلامت او خبر داده‌اند.

در عین حال به گفته رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در مرکز سمرقند، محل تولد اسلام کریم‌اف نیز از روز پنج‌شنبه ساخت‌وسازهایی در حال انجام است و فعالیت‌هایی نیز در اطراف یکی از مسجدهای اصلی سمرقند گزارش شده‌است.

مقام‌های امنیتی، به بخش ازبک رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته‌اند شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر، سفری به سمرقند انجام داده‌است.

آقای کریم‌اف از میانه ماه گذشته میلادی در انظار عمومی دیده نشده‌است، اما رسانه‌های آن کشور که به طور گسترده‌ای تحت کنترل نهادهای امنیتی هستند، اشاره‌ای به بیماری یا حادثه‌ای برای او نکردند.

شماری از شهروندان ازبک که موفق شده‌اند با بخش ازبک رادیو اروپای آزاد گفت‌وگویی بکنند، اظهار داشته‌اند که هیچ اطلاعی در مورد بیماری یا مشکل سلامتی احتمالی کریم‌اف ندارند و ظاهرا «همه‌چیز آرام است».

در عین حال مشخص نیست چه کسی در حال حاضر مسئولیت احتمالی امور اجرایی را در دست دارد.

اسلام کریم‌اف از سال ۱۹۸۹، نخست در مقام رهبر این بخش از شوروی و پس از استقلال آن در سال ۱۹۹۱، به عنوان رئیس‌جمهوری ازبکستان، حکومت و قدرت نفوذناپذیری را در این کشور ۳۰ میلیون نفری در دست دارد. ناظران و مدافعان حقوق بشر، حکومت او را حکومتی «خودکامه» توصیف کرده‌اند که با خشونت دست به سرکوب مخالفانش زده‌است.

XS
SM
MD
LG