لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

مذاکرات آمریکا و روسیه در مورد سوریه «بدون دستیابی به توافق پایان یافت»


از راست: لاوروف و کری
از راست: لاوروف و کری

خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام‌ ارشد وزارت خارجه آمریکا، ۱۵ شهریور ماه، گفته‌اند، دور تازه مذاکرات میان وزیران خارجه ایالات متحده و روسیه در مورد بحران و جنگ داخلی سوریه، بدون آنکه طرف‌ها به توافقی دست پیدا کنند، پایان یافته‌است.

به گفته این مقام آمریکایی «اختلافات باقی‌ست».

جان کری و سرگئی لاوروف، به‌تازگی، در حاشیه نشست سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان، «گروه ۲۰»، در هانگ‌ژوی ِ چین، مذاکراتی را انجام داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، مقام وزارت خارجه ایالات متحده، روسیه را متهم کرده که از توافق‌های که پیشتر بین دو طرف‌ حاصل شده بود، عقب‌نشینی کرده‌است. توافقاتی که واشینگتن مایل به تغییر آنها نیست.

مسکو هنوز واکنشی به گزارش‌های منتشرشده نشان نداده‌است.

پیش‌تر هدف از مذاکرات تازه میان لاوروف و کری، پیدا کردن راهی برای افزایش تعاملات و همکاری، در ایجاد آتش‌بسی پایدارتر در سوریه بیان شده بود.

از گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده، این‌طور به نظر می‌رسید که احتمالا طرف‌ها در مورد کمک‌رسانی به حلب و توقف، دست‌کم، بخشی از عملیات هوایی روسیه و ارتش سوریه، در مناطق تحت کنترل شورشیان، به توافقاتی رسیده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، یک روز پیش از انتشار خبر فعلی، گفته بود گفت‌وگوهای مسکو و واشینگتن، «لحظه‌به‌لحظه» ادامه دارد، هرچند «اختلافات عمیقی» باقی‌ست و نتیجه مذاکرات هم نهایی نشده‌است.

اوباما روز یک‌شنبه ابراز امیدواری کرده بود که «حداقل پیشرفت‌هایی» در این مذاکرات حاصل شود.

روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود. آمریکا خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت است و از گروهی از شورشیان مخالف دولت سوریه در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند. در عین‌حالی که ائتلافی به رهبری آن کشور نیز مواضع داعش و گروهی دیگر از افراطیون را، در سوریه هدف قرار می‌دهند.

در تحولاتی تازه در سوریه، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است عملیات ارتش آن کشور و شورشیان مورد حمایت آنکارا، به «پاکسازی کامل» منطقه مرزی سوریه با ترکیه از نفرات «حکومت اسلامی» انجامیده‌است. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد نیروهای مسلح حامی بشار اسد موفق شده‌اند بخش‌هایی از آنچه در ماه گذشته در شهر حلب از دست داده بودند را دوباره به کنترل خود درآورند.

XS
SM
MD
LG