لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

«آمادگی روسيه برای بررسی بسته پيشنهادی ايران»


والنتين سوبولوف، کفيل دبير شورای امنيت ملی روسيه، با سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ايران، دیدار کرد.
(عکس از EPA)
والنتين سوبولوف، کفيل دبير شورای امنيت ملی روسيه، با سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ايران، دیدار کرد. (عکس از EPA)

رسانه های ايران می گویند که والنتين سوبولوف، کفيل دبير شورای امنيت ملی روسيه، در دومين دور مذاکرات خود در تهران گفته است مسکو آماده است تا بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.


شبکه های تلويزيون دولتی ايران روز سه شنبه گزارش دادند که آقای سوبولوف در ديدار با سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ايران، از همکاری روسیه در راستای حل بن بست موجود بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، خبر داده است.


خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، نيز گزارش داده است:« سوبولوف آمادگی روسيه را برای بررسی بسته پيشنهادی ايران و يافتن راه حلی برای برون رفت از بن بست ايجاد شده اعلام کرد».


آمريکا و اتحاديه اروپا، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در صدد است تا با استفاده از تکنولوژی غنی سازی اورانيوم و تحت پوشش برنامه توليد سوخت هسته ای برای نيروگاه های برق، جنگ افزار اتمی توليد کند. ايران اين اتهام را رد می کند.


انتظار می رود آقای سولوبوف روز چهارشنبه با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، و منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران ديدار و گفت وگو کند.


ايران تاکنون جزئيات بسته پيشنهادی خود را منتشر نکرده است، اما سعيد جليلی در اين خصوص گفت:« بسته پيشنهادی ايران فرصت جديدی برای همکاری سازنده در جهت ايجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و بين‌المللی است و کسانی که نگاه و رويکرد مثبت برای حل معضلات جهانی دارند می‌توانند از فرصت ايجاد شده توسط جمهوری اسلامی ايران استفاده کنند».


  • «ايران پيشتر پيشنهاد کرده بود که تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز به صورت مشترک مورد استفاده قرار گيرد تا از اين طريق نگرانی ها درباره استفاده از تکنولوژی هسته ای برای توليد بمب اتمی رفع شود».
یک دیپلمات اروپایی

محمود احمدی نژاد نيز در جريان سفر خود به هند روز سه شنبه گفت: بسته پيشنهادی ايران جامع است.


ايران تا کنون نتوانسته است تضمين های لازم را در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود به جامعه بين المللی ارائه کند و به همین دلیل شورای امنيت سازمان ملل متحد سه قطعنامه تحريمی علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين قطعنامه ها همچنين از ايران خواسته است که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در بياورد. ایران تاکنون از این خواست سر پیچی کرده است.


کشورهای غربی با ابراز نگرانی از توسعه برنامه اتمی ايران، تصريح می کنند: کاربرد دوگانه غنی سازی اورنيوم می تواند به ايران توانايی لازم برای توليد بمب اتمی را بدهد. اين در حالی است که ايران تاکيد می کند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم کاملا صلح آميز و با هدف توليد سوخت برای نيروگاه های اتمی است.


روسيه می کوشد با استفاده از شیوه هشدار توام با تشویق، تهران را ترغيب کند تا درهای برنامه هسته ای خود را به روی جهانيان بگشايد.


روسیه با ایران روابط نزدیک اقتصادی دارد و هم اکنون در حال تکمیل نخستین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر است.


محتوای بسته پيشنهادی


در همین حال،يک ديپلمات بلندپايه اروپايی نيز در باره بسته پیشنهادی ایران به رويترز گفته است: ايران پيشتر پيشنهاد کرده بود که تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز به صورت مشترک مورد استفاده قرار گيرد تا از اين طريق نگرانی ها درباره استفاده از تکنولوژی هسته ای برای توليد بمب اتمی رفع شود.


اين ديپلمات افزوده است: احتمال دارد ايران باری ديگر اين موضوع را در بسته پيشنهادی جدید خود مطرح کرده باشد.


در همين زمينه، خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که ميشلين کالمی ری، وزير امورخارجه سوئيس، در تماس تلفنی با سعيد جليلی از ابتکار جدید ايران استقبال کرده است.


اين در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه سوئيس روز سه شنبه گفت: در جريان گفت وگوی تلفنی اخير، ما از احتمال ارائه ابتکار عمل جدیدی از سوی ايران با خبر شديم.


لارس کنوشل، سخنگوی وزارت امورخارجه سوئيس، با اين حال تاکيد کرد: ما اطلاعی از محتوای اين پيشنهاد نداريم.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG