لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

تئاتر شهر: قربانی اختلافات میان ارشاد و شهرداری


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، از شهردار تهران خواسته است که حفاظت از بنای تئاتر شهر و تأمین امنیت هنرمندان و مردم را ضمانت کند. (عکس: مهر)
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، از شهردار تهران خواسته است که حفاظت از بنای تئاتر شهر و تأمین امنیت هنرمندان و مردم را ضمانت کند. (عکس: مهر)

در ایران اختلافات در مورد بنای تئاتر شهر بالا گرفته و در تازه‌ترین تحول، شهردار تهران در واکنش به نامه وزیر ارشاد گفته است: «مديریت گذشته شهرداری بايد پاسخگوی آسيب‌های تئاتر شهر باشد.»


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشتر، از شهردار تهران خواسته بود که حفاظت از این بنا و تأمین امنیت هنرمندان و مردم را ضمانت کند.


به گزارش خبرگزاری‌های ايران محمدحسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز جمعه (۲۲ اذر) طی نامه‌ای به محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، از او خواسته بود تا «جدا از توافق‌های پيشين ميان شهرداری و وزارت ارشاد پيش از مسئوليت آنها، در مورد تأمين امنيت جانی هنرمندان و مردم و حفظ ساختمان تئاتر شهر، که بخشی از ميراث فرهنگی ايران است، تضمين دهد.»


به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر قاليباف روز جمعه در میان خبرنگاران، ضمن ابراز تأسف از اظهارات وزير ارشاد گفت: «يک تيم فنی به تئاتر شهر اعزام کردم و طبق بررسی‌های انجام شده، به سازه تئاتر شهر خسارتی وارد نشده و احتمال آسيب ديدگی نيست.»


وزير ارشاد از شهردار تهران خواسته بود تا «هرچه سريع تر، يک گروه کارشناسی خبره به تئاتر شهر اعزام کند تا در مورد آسيب‌های وارده گزارشی تهيه شده، و نسبت به رفع خطر جدی و فاجعه آميز احتمالی اقدام شود.»


اما شهردار تهران روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که خاک‌برداری ضلع جنوبی تئاترشهر در زمان مديریت او انجام نشده، و «اين مسأله از اساس اشتباه بوده است.»


ساختمانی در جوار تئاتر شهر


شهردار تهران همچنین گفته است: «تمامی هنرمندان از ساخت ساختمانی در جوار تئاتر شهر ناراضی هستند».


شهرداری تهران در سال ۱۳۸۲، و در زمان مسئوليت محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار، برای ساخت مسجد گودال عمیقی در پارکينگ تئاتر شهر حفر کرد.


  • مديریت گذشته شهرداری بايد پاسخگوی آسيب‌های تئاتر شهر باشد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران


دو سال بعد ترکی عميق در ديوار تالار قشقايی، که نزديک‌ترين سالن به محل حفر گودال بود ، پدید آمد و شهرداری ناچار شد به اقداماتی ترمیمی برای حفاظت از آن بنا دست بزند.


اما به گفته شاهدان عینی، پیشرفت ترک‌ها ادامه يافت و شکافی عمیق در سقف تئاتر شهر و محوطه بيرونی سالن قشقايی ایجاد شد.


سال گذشته نيز سازمان عمران مترو ورودی مترو را در ضلع شمالی تئاتر شهر طراحی کرده بود که پس از اعتراض‌های شديد، سرانجام به بیرون از محوطه منتقل شد.


آقای قالیباف ارتباط خسارات فعلی را با ساخت مترو مردود دانسته است.


هفته گذشته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از مجموعه تئاتر شهر، علت خرابی‌ها را ساخت و ساز در ضلع جنوبی تئاتر شهر ذکر کرده و نسبت به وقوع آن چه «فاجعه‌ای انسانی در آستانه جشنواره تئاتر فجر» خواند هشدار داده بود.


بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر با حضور ده‌ها گروه نمايش ايرانی و غيرايرانی از دوم تا يازدهم بهمن ۱۳۸۷ برگزار خواهد شد که بيشتر اجراهای آن در مجموعه تئاتر شهر است.


همچنین بنا به گزارش خبرگزاری‌های ايران، ميزان رطوبت ترک‌های ديوار و سقف مجموعه تئاتر شهر بعد از باران‌های اخير تهران افزايش يافته است.


تئاتر شهر به خاطر معماری زيبا و قديمی خود در فهرست بناهای تاريخی و ميراث فرهنگی و ملی ايران به ثبت رسيده، و به همين سبب، سازمان ميراث فرهنگی هرگونه آسيب رساندن به بنای تئاتر شهر را جرم شمرده است.


مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس اميرعلی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجاميد.


XS
SM
MD
LG