لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

انفجار مرگبار معدن در ترکیه به اعتراضات ضددولتی انجامید


پس از انفجار در معدنی در شهر «سما» در غرب ترکیه که دست‌کم ۲۷۴ کشته برجای گذاشته، شهروندان آن کشور، ۲۴ اردیبهشت ماه در چندین شهر دست به تظاهرات و اعتراضات علیه دولت رجب طیب اردوغان زدند.

سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری نیز در آن کشور گفته‌اند در اعتراض به وضع ایمنی این گروه از شهروندان دست به اعتصاب می‌زنند.

آنچه اکنون «بدترین سانحه صنعتی» در ترکیه نامیده می‌شود، روز سه‌شنبه در دو کیلومتری داخل یک معدن ذغال‌سنگ در حالی رخ داد که صدها کارگر مشغول به کار بودند.

در حالی‌که امدادگران همچنان مشغول بیرون آوردن قربانیان و زنده‌ماندگان از داخل معدن بودند، ترکیه صحنه اعتراضات ضد دولتی شد.

گروهی از ناظران می‌گویند ترکیه، با وجود رشد سریع اقتصادی طی سال‌های گذشته، با مشکلاتی از جمله در مسائل مربوط به ایمنی در محل کار روبه‌رو است.

روزنامه حریت روز گذشته نوشته بود، حزب اصلی مخالف رجب طیب اردوغان در آن کشور، در پایان ماه آوریل در پارلمان آن کشور خواستار بررسی وضعیت سوانح مربوط به محل کار در «سما» شده بود.

این پیشنها از سوی حزب حاکم رد می‌شود.

دولت ترکیه پیشتر گفته بود که معدن «سما» به طور منظم تحت نظر بازرسان قرار داشته است.


نخست‌وزیر ترکیه، خود در محل سانحه حاضر شد و در کنفرانسی مطبوعاتی گفت «ملت ۷۷ میلیونی ترکیه در اندوهی بسیار بزرگ فرو رفته است».

به گزارش خبرگزاری رویترز زمانی که آقای اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، با پرسش در مورد «اقدامات احتیاطی کافی» روبه‌رو شد، موضعی تدافعی پیش گرفت و گفت «انفجارهایی مانند این همیشه اتفاق می‌افتند. این به معنی آن نیست که در جای دیگر جهان اتفاق نمی‌افتد».

همزمان در همان شهر «سما» معترضان خشمگین به ساختمان‌های دولتی حمله کرده و شعار «اردوغان استعفا» سر داده‌اند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی‌ست که معترضان به سوی خودروی حامل اردوغان نیز سنگ پرتاب کردند و با پلیس ضدشورش درگیر شدند.

طی ساعت‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر اعتراضات در آنکارا و استانبول و اعتراضات مجازی شهروندان به طور گسترده‌ای منتشر شده‌اند.

آتشی که در معدن ذغال‌سنگ «سما» رخ داده باعث شده تا سیستم برق و در نتیجه تهویه و نیز بالابرها در آن از روز چهارشنبه از کار بیفتند. امدادگران -به دلیل انباشته شدن مونوکسید کربن در معدن- به پمپاژ اکسیژن به آن روی آورده‌اند. هرچند این نگرانی نیز مطرح شده است که اکسیژن ممکن است آتش‌سوزی را بیشتر کند.

بنا بر گزارش‌ها هزاران نفر از اعضای خانواده‌های معدن‌چیان و دیگر کارگرانی که در آنجا کار می‌کنند، در اطراف بیمارستان شهر جمع شده‌اند.
XS
SM
MD
LG