لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

اردوغان: هواداران گولن روابط روسیه و ترکیه را هدف قرار داده بودند


پوتین و اردوغان
پوتین و اردوغان

رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان یک سخنرانی در سفر تازه خود به روسیه، هواداران فتح‌الله گولن و «قدرت‌های حامی» آنها را متهم کرده است که در تیرگی روابط بین آنکارا و مسکو نقش داشته‌اند؛ او از «واقعه دردناک» سرنگونی جنگنده روسی نیز سخن گفته‌است.

به گزارش روزنامه «صباح» رجب طیب اردوغان، ۱۹ مرداد ماه، در «کاخ قدیس کنستانتین» در سن‌پترزبورگ گفته است «امروز، ما بهتر از گذشته متوجه شده‌ایم که گولنیست‌ها (جنبش و هواداران تاثیر گرفته از تفکرات فتح‌الله گولن) و نیروهای حامی آن‌ها، روابط دو طرفه را هدف قرار داده بودند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خبرگزاری روسی اسپوتنیک این سخنان را به این شکل ارائه داده است که «امروز بهتر از گذشته متوجه شده‌ایم» که هواداران گولن و «آن قدرت‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند» در «تیرگی روابط دو طرف» نقش داشته‌‌اند.

ترکیه، جنبش موثر از تفکرات گولن، «جنبش خدمت» را یک گروه تروریستی می‌داند و خود این واعظ ساکن آمریکا را نیز متهم به «رهبری» کودتای نافرجام ۲۵ تیر ماه کرده‌است.

در جریان کودتا گروهی از نظامیان ترکیه برای ساعاتی دست به اقداماتی علیه دولت زدند؛ از جمله کنترل بخشی از جاده‌ها یا شبکه‌های تلویزیونی را در دست گرفته، رئیس ستاد مشترک ارتش را در حصر نگه داشته و جنگنده‌های آنها نیز هواپیمای اردوغان را تعقیب کرده بودند.

خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، پس از نقل سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع گروهی از بازگانان و ولادیمیر پوتین، در سن‌پترزبورگ، می‌گوید روابط دو کشور سال پیش و در پی سرنگونی جنگنده روسی که وارد حریم هوایی ترکیه شده بود، به شدت آسیب دید.

اردوغان در ادامه سخنرانی خود از آن جریان به عنوان «واقعه‌ای دردناک» نام برده که «سایه تاریکی بر روابط خوب و موثر» آنکارا و مسکو داشته‌است.

دیدار آقایان پوتین و اردوغان در روسیه، نخستین دیدار دو طرف پس از سرنگونی جنگنده روسیه است که در حال انجام ماموریت در سوریه بود و آنکارا می‌گوید وارد حریم هوایی آن کشور شد.

در عین حال این نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهوری ترکیه، پس از کودتای نافرجام در آن کشور و در حالی‌ست که روابط آنکارا و متحدان غربی آن، دستخوش تنش و بحران شده‌است. بخشی از این بحران به دلیل انتقادهای غرب از واکنش‌ها و «پاکسازی‌های گسترده» در ترکیه است و بخشی دیگر به خاطر پس‌ندادن گولن، که ساکن ایالات متحده است. فتح‌الله گولن اتهام‌های واردشده به خود را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG