لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

ابراز امیدواری پوتین به «پیشروی در همکاری‌ها» میان روسیه و ترکیه


اردوغان و پوتین
اردوغان و پوتین

رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه در حاشیه نشست اعضای گروه ۲۰ در هانگ‌‌ژو در چین، دیدار کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرده که روند همکاری‌ها مسکو و آنکارا، با عادی‌شدن کامل شرایط در ترکیه، رو به جلو حرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، ولادیمیر پوتین در دیدار روز ۱۳ شهریور ماه، «در مورد روند عادی‌سازی» آن کشور در پی کودتای تیرماه «ابراز خوشحالی» کرده‌است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز گفته است رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از همتای روسی خود در مورد رفع تحریم‌های مسافرتی از روسیه به ترکیه، «تشکر کرده‌است».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آقای پوتین گفته «ترکیه در دوره سختی‌ست؛ در حال مبارزه با تروریسم در حالی‌که با جنایت‌های تروریستی روبه‌رو است».

او می‌گوید «هنوز کارهای زیادی مانده که برای احیای کاملا همکاری‌ها در همه زمینه‌ها، انجام شود». از سوی دیگر ابراز «اطمینان» کرده است که با «عادی‌شدن کامل» اوضاع در ترکیه «حرکت روبه‌جلوی دو طرف در روند همکاری‌ها ادامه پیدا می‌کند».

آقای اردوغان، در ۱۹ مرداد ماه، در جریان نخستین سفر خارجی خود پس از کودتای نافرجام آن کشور، در سن‌پترزبورگ روسیه، با آقای پوتین، همتای روس خود، دیدار کرد. بیشتر بخوانید

ملاقاتی که با هدف پایان دادن به تنش‌های شدیدِ ناشی از تیرگی روابط مسکو و آنکارا، در پی سرنگونی جنگنده سوریه به دست ارتش ترکیه، صورت گرفت.

آقای اردوغان در روز شنبه ابراز امیدواری کرد که روسیه «اقدامات خاصی» را برای بهبود روابط دو طرف انجام دهد، به‌طور مشخص در زمینه پروژه «ترک‌استریم»، ارسال گاز به ترکیه و از طریق آن کشور به جنوب اروپا. این پروژه در جریان تنش‌های سیاسی اخیر، متوقف شده بود.

دولت روسیه به تازگی دستور به رفع تحریم‌های مسافرتی به ترکیه داده و اولین پرواز چارتر روسی نیز روز جمعه از مسکو راهی آنتالیا شد.

XS
SM
MD
LG