لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

پلیس ترکیه با معترضان سوگوار سانحه معدن «سما» درگیر شد


در شهر «سما» در غرب ترکیه، جایی که انفجار و آتش‌سوزی در یک معدن جان نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران را گرفت، پلیس برای متفرق کردن معترضان سوگوار از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرده است.

اعتراض‌ها و درگیری‌هایی نیز از شهر استانبول گزارش شده است.

روز جمعه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، دولت ترکیه در عین حال با رد انتقادهایی که علیه آن مطرح شده هرگونه «سهل‌انگاری» که به وقوع این سانحه مرگبار انجامیده را رد کرده است.

دولت رجب طیب اردوغان متهم است که مسائل مربوط به ایمنی کارگران و هشدارها در این زمینه را نادیده گرفته است.

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها با کشف ۱۴ جسد دیگر، شمار قربانیان سانحه «سما» به ۲۹۸ نفر رسیده است. هنوز مشخص نیست چند نفر دیگر از معدنچیان هنوز در داخل آن هستند.

انفجار در دو کلیومتری داخل این معدن رخ داده است، جایی که صدها نفر مشغول جابه‌جایی در شیفت کاری خود بوده‌اند.

با وجود دلایل احتمالی مطرح شده در مورد این سانحه، که بدترین از این دست در تاریخ معاصر ترکیه است، آکین چلیک، مدیر معدن به خبرنگاران گفته است آنها هنوز نمی‌دانند دقیقا چه اتفاقی افتاده است؛ «هرگز چیزی شبیه این را پیشتر ندیده بودیم».

معترضان، روز جمعه شعارهایی علیه دولت اردوغان سر داده‌اند و در خیابان‌ها یک‌صدا شده‌اند که «سما به خواب نرو، رفتگانت را به یاد آر».

اعتراض‌ها علیه دولت اردوغان، نخست‌وزیر آن کشور، ساعتی پس از انفجار و آتش‌سوزی در معدن «سما» آغاز شد.


​طی روزهای گذشته انتشار عکس مشاور نخست‌وزیر در حالیکه مشغول لگد زدن به یکی از معترضان در وسط خیابان است، خود به واکنش‌هایی گسترده انجامیده است.

این عکس که رسانه‌های بین‌المللی هم آن را مکررا منتشر کرده‌اند، در فضای مجازی ترکیه انتقادهای زیادی را همراه داشته است.

در این تصاویر یوسف یرکل، از مشاوران رجب طیب اردوغان و از معاونان رئیس دفتر او، به یکی از معترضان، که پلیس در میان خیابان نگه داشته است لگد می‌زند.

این حادثه زمانی رخ داده است که نخست‌وزیر ترکیه برای دیدار از محل رخداد مرگبار انفجار و آتش‌سوزی در معدن «سما»، ۲۴ اردیبهشت ماه، به آن منطقه رفته بود.

یرکل خود، روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت، بیانیه‌ای در این مورد منتشر و ابراز پشیمانی کرد اما گفت که معترض او را «تحریک» کرده است.
XS
SM
MD
LG