لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

پارلمان ترکیه عملیات در سوریه و عراق را برای یک سال دیگر تمدید کرد


خودروهای زرهی ارتش ترکیه در مناطق مرزی سوریه
خودروهای زرهی ارتش ترکیه در مناطق مرزی سوریه

خبرگزاری دولتی ترکیه می‌گوید پارلمان آن کشور، عملیات نظامی در مناطق مرزی سوریه و نیز در عراق را برای مدت یک سال دیگر تمدید کرده‌است. عملیات نظامی ارتش ترکیه، شبه‌نظامیان کُرد و نیز گروه موسوم به حکومت اسلامی را هدف قرار داده‌است.

پارلمان ترکیه در مهر ماه ۱۳۹۳ مجوز انجام عملیات نظامی نیروهای این کشور در خاک عراق و سوریه را صادر کرده بود. این مجوز به ارتش آن کشور اجازه می‌دهد در هر دو کشور عراق و سوریه، اقدام به اجرای عملیات نظامی کرده و نیز به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک و پایگاه‌های نظامی ترکیه برای عملیات علیه «حکومت اسلامی» استفاده کنند.

پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه، پایگاهی نظامی متعلق به آمریکا است که با اجازه آنکارا از آن استفاده می‌شود. این پایگاه از جمله مهم‌ترین مراکز انجام عملیات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده، علیه «حکومت اسلامی»، در سوریه به شمار می‌رود.

ارتش ترکیه بخش مهمی از عملیات نظامی خود در عراق و سوریه را متمرکز بر شبه‌نظامیان کُرد، کرده‌است. آنکاران نیروهای مسلح در گروهی مانند «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را، شاخه‌ای از «پ‌کا‌کا» می‌داند. پ‌کاکا از منظر ترکیه و نیز کشورهایی دیگر مانند ایران یا آمریکا، یک گروه تروریستی به شمار می‌رود.

آمریکا از حملات به شبه‌نظامیان کرد در سوریه، که درگیر نبردها با «حکومت اسلامی»، و از حمایت واشینگتن برخوردار هستند، انتقاد کرده‌است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها، که از احزاب چپ‌گرا و نیز مدافع حقوق کردهای ترکیه به شمار می‌رود، به تمدید عملیات نظامی رای منفی داده‌است. سه حزب دیگر، یعنی حزب حاکم «عدالت و توسعه»، و اپوزیسیون‌های آن از جمهوری‌خواه خلق و حرکت ملی به تمدید مجوز عملیات نظامی رای آری داده‌اند.

XS
SM
MD
LG