لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ترکیه به خارج کردن نیروهای خود از شمال عراق «ادامه می‌دهد»


اعتراضات و تظاهرات گروهی از مخالفان ترکیه در عراق، علیه حضور نظامیان آن در مناطق شمالی
اعتراضات و تظاهرات گروهی از مخالفان ترکیه در عراق، علیه حضور نظامیان آن در مناطق شمالی

وزارت خارجه ترکیه روز شنبه ۲۸ آذر اعلام کرد میان آنکارا و بغداد «سوءتفاهم» پیش آمده بود و ترکیه به روند خارج کردن نیروهای ارتش خود از شمال عراق ادامه می‌دهد.

این گفته‌ها پس از شدت گرفتن فشارها، هم از سوی عراق و هم از سوی متحدان آنکارا، بیان شده است.

وزارت خارجه ترکیه دقیقا مشخص نکرده است چه مقدار از افراد ارتش خارج خواهند شد و به کجا خواهند رفت.

این وزارت‌خانه می‌گوید «ترکیه می‌پذیرد که در مورد مستقر کردن نیروهای نظامی ترکیه، سوءتفاهی با دولت عراق پیش آمده و به خارج کردن این قوا از استان نینوا، جایی که مرکز سوءتفاهمات رخ داده است، ادامه می‌دهد».

آنکارا می‌گوید «نگرانی‌های عراق» را درک کرده و «هماهنگ با نیازهای موجود در نبردها با داعش» به روند خارج کردن ارتش خود ادامه می‌دهد.

عراق در ۲۰ آذر ماه رسما از ترکیه به خاطر مستقر کردن نیروهای ارتش خود در شمال آن کشور، به سازمان ملل شکایت برده بود.

ترکیه در منطقه «بعشیقه»، در نزدیکی موصل، پایگاهی ایجاد کرده که می‌گوید برای آموزش نیروهای کرد و سایر قوای مسلح محلی و «ورود این نیروها به کارزار بازپس‌گیری موصل از داعش» است.

موصل یکی از مهم‌ترین شهرهای عراق، در کنترل نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» است.

با وجود فشارهای دولت عراق، آنکارا بر حفظ نیروهای خود در «بعشیقه» تاکید کرده بود؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پیشتر گفته بود قوای نظامی آن کشور از عراق خارج نخواهند شد.

اما موضوع تنها محدود به بغداد نماند و واشینگتن نیز خواستار خروج نیروهای نظامی ترکیه شد.

یک روز پیش از گفته‌های تازه وزارت خارجه ترکیه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای ترک خود خواستار خروج ارتش ترکیه شد.

آنکارا از متحدان واشینگتن است و ترکیه عضو مهم پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است. با این همه حضور این کشور در نبردهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» مدت‌ها در اندازه‌های محدودی بود تا بالاخره پذیرفت ائتلاف از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کند.

در حالی‌که حملات مرگبار پاریس سبب شده بود تا فرانسه تلاش‌هایی را برای ایجاد ائتلافی بزرگ‌تر همراه روسیه آغاز کند، سرنگونی یک جنگنده ارتش روسیه به دست نیروهای ترکیه، اوضاع منطقه را با پیچیدگی‌ها و تنش‌های تازه‌ای روبه‌رو کرد.

حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق، کشوری که همراه روسیه، ایران و حکومت مرکزی سوریه، مرکزی اطلاعاتی برای مقابله با «داعش» به راه انداخته، انتقادهای دیگر متحدان عراق مانند ایران را نیز برانگیخته بود. این موضوع واکنش مسکو را نیز همراه داشت که از حق حاکمیت و یکپارچگی عراق «حمایت قاطع» کرد.

XS
SM
MD
LG