لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

ترکیه و آمریکا دست به اقدام مشترک علیه «داعش» در سوریه می‌زنند


یک هواپیمای پی۳ اریون ارتش آمریکا که در پی توافق تازه با ترکیه، از پایگاه اینجرلیک برای عملیات نگهبانی و رصد اعزام شده است
یک هواپیمای پی۳ اریون ارتش آمریکا که در پی توافق تازه با ترکیه، از پایگاه اینجرلیک برای عملیات نگهبانی و رصد اعزام شده است

بنا به گفته‌های مقام‌های آمریکایی، واشینگتن و آنکارا توافق کرده‌اند تا برای دفع نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از شمال سوریه، دست به اقدامی مشترک بزنند که ایجاد یک منطقه حائل مرزی از جمله آنها به شمار می‌رود.

اما به موازات این اقدام، ارتش ترکیه به حملات خود به مواضع نیروهای کرد در سوریه نیز ادامه داده است و هم در شمال سوریه و هم در شمال عراق، اهدافی را به توپ بسته یا بمباران هوایی کرده است.

در حالی‌که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سفر آفریقایی خود در اتیوپی به سر می‌برد، یک مقام ارشد دولت آمریکا، پنجم مرداد ماه، به خبرگزاری فرانسه گفته است آنکارا و واشینگتن «قصد ایجاد یک منطقه حائل تهی از 'داعش' را دارند و می‌خواهند امنیت و ثباب بیشتری در مرز ترکیه و سوریه ایجاد کنند».

به گفته این مقام رسمی که نامش فاش نشده، جزئیات این «منطقه حائل» هنوز در دست بررسی است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این منطقه ممکن است به نوعی، یک منطقه امن برای غیرنظامیان گریزان از جنگ نیز به شمار رود.

ترکیه که به پناهگاهی برای بیش از ۱.۸ میلیون پناهجوی سوری تبدیل شده است، مدت‌هاست تلاش می‌کند منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ایجاد کند. آنچه هدفش نه تنها دور کردن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، که نیز برای مقابله با نیروهای عمدتا چپ‌گرای کرد، ارزیابی می‌شود.

هنوز هیچ‌گونه بیانیه یا گفته‌ای از سوی مقام‌های رسمی آمریکا یا ترکیه در مورد اقدامات تازه دو کشور منتشر نشده است.

با این همه خبرگزاری رویترز به نقل از احمد داوداغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید این دو کشور هم‌پیمان رو در رو در مورد نیاز به حمایت هوایی از شورشیان میانه‌روی سوری، که مشغول نبرد با حکومت خودخوانده اسلامی هستند، گفت‌وگو کرده‌اند.

داوداغلو به شبکه تلویزیونی «ای‌تی‌وی» گفته است «ما نمی‌خواهیم داعش را در مرزهای ترکیه ببینیم».

بیشتر بخوانید: داووداغلو: در سوریه و عراق شرایط جدیدی به‌وجود آمده‌است

طی روزهای گذشته ارتش ترکیه هم به مواضع شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی حمله کرد، هم حملاتی را از جمله به یک روستای کرد نشین در شمال سوریه و هدف‌هایی در شمال عراق، که آن هم در ارتباط با نیروهای کرد بود، انجام داد.

نخست‌وزیر ترکیه نیز روز دوشنبه گفته بود این کشور به عملیات نظامی خود به مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان «پ‌کا‌کا»، ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG