لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۰

درخواست خانواده‌ دو ایرانی‌بریتانیایی بازداشتی از وزارت خارجه بریتانیا


نازنین زاغری و کمال فروغی
نازنین زاغری و کمال فروغی

ریچار راتکلیف، همسر نازنین زاغری و کامران فروغی، پسر کمال فروغی، از دولت بریتانیا خواسته‌اند تا بر تلاش‌ها و فشارهای خود برای آزادی بستگانشان بیافزاید.

آقایات راتکلیف و فروغی در دادخواستی که روز سوم آبان ماه به وزارت خارجه بریتانیا فرستاده می‌شود، خواسته‌اند تا شرایط آزادی و بازگشت امن بستگان خود به بریتانیا را فراهم کنند.

آقای راتکلیف قرار است دادخواست خود را همراه ۷۲ هزار امضا که در این زمان جمع‌آوری کرده به بوریس جانسون ارائه کند. هم او و هم آقای فروغی در جریان ارائه این دادخواست حضور خواهند داشت.

این اقدام، تازه‌ترین تلاش خانواده‌های این دو شهروند ایرانی‌بریتانیایی برای آزادی کمال فروغی و نازنین زاغری‌ست.

آقای راتکلیف در ۲۲ مهر ماه نیز از دولت بریتانیا خواسته بود بر تلاش‌ها برای آزادی همسرش بیافزاید.

نازنین زاغری راتکلیف که در بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد، شهریور ماه گذشته به اتهام تلاش برای «براندازی» به پنج سال زندان محکوم شد. کمال فروغی ۷۷ ساله از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام «جاسوسی» به هشت سال زندان محکوم شده است. از وضعیت بازداشت و پرونده آقای فروغی برای مدتی اطلاعات چندانی در درست نبود.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در میانه مهر ماه خواستار آزادی فوری این دو شهروند دو تابعیتی و نیز باقر نمازی، ایرانی‌آمریکایی ۸۰ ساله که او نیز در زندان است، شده بود.

آقای شهید در مورد وضعیت سلامت این سه نفر نیز ابراز نگرانی کرده بود.

جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. مقام‌های قضایی ایران تاکنون درخواست‌ها برای آزادی شهروندان دوتابعیتی را رد کرده‌اند و شماری از مقام‌های ایرانی نیز آن‌ها را متهم به «نفوذ» و فعالیت در «پروژه‌ها»یی کرده‌اند که می‌گویند با هدف «براندازی» حکومت ایران به راه افتاده‌است. «نفوذ» چیزی‌ست که رهبر جمهوری اسلامی به کرات در مورد آن هشدار می‌دهد. این اتهام‌ها بارها از سوی خانواده بازداشت‌شدگان و شماری از مقام‌های غربی -که شهروندان بازداشتی دارند- رد شده‌است.

با وجود آن‌که گروهی از شهروندان ایرانی‌آمریکایی، در زمان اجرایی شدن توافق اتمی آزاد شدند، اما از آن پس تا کنون شماری دیگری از شهروندان دوتابعیتی در ایران بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG