لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۲

محافظه‌کاران پیشتاز در نظرسنجی پس از رای‌گیری بریتانیا


بوریس جانسون، شهردار لندن (از حزب محافظه‌کار) در وسط تصویر، و گروهی دیگر در محل شمارش آرا
بوریس جانسون، شهردار لندن (از حزب محافظه‌کار) در وسط تصویر، و گروهی دیگر در محل شمارش آرا

نتایج نظرسنجی پس از رای‌گیری در انتخابات پارلمانی بریتانیا نشان می‌دهد که محافظه‌کاران به رهبری دیوید کامرون پیشتاز هستند، هر چند ممکن است موفق نشوند اکثریت مطلق برای تشکیل دولتی غیرائتلافی را به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی پس از انتخابات به محافظه‌کاران ۳۱۶ کرسی از ۶۵۰ کرسی را در مجلس عوام می‌دهد و مهم‌ترین حزب رقیب آن، یعنی حزب کارگر نیز در نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری ۲۳۹ کرسی را از آن خود کرده است.

در مجلس پیشین محافظه‌کاران ۳۰۲ کرسی و حزب کارگر ۲۵۶ کرسی داشتند.

اکثریت مطلق در مجلس عوام ۳۲۶ کرسی‌ست.

یکی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار گفته است اگر نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری درست از آب درآید، «محافظه‌کاران قطعا این انتخابات را برده‌اند».

چنین نتیجه‌ای نشان می‌دهد که بریتانیا به احتمال زیاد همه‌پرسی برای ماندن یا خارج شدن از اتحادیه اروپا را طی سال‌های پیش‌رو برگزار خواهد کرد.

روز جمعه نتایج رسمی انتخابات منتشر خواهد شد.

نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری در بریتانیا معمولا بسیار به واقعیت نزدیک هستند ولی در عین حال شمار زیاد احزابی که در انتخابات ۱۷ اردیبهشت رقابت کرده‌اند، درصد خطا را بالا برده است.

نتایج نظرسنجی حاکی از پیروزی «حزب ناسیونالیست اسکاتلند» برای ۵۹ کرسی اسکاتلند است. این حزب احتمالا ۵۸ کرسی را از آن خود کرده است.

در این مورد هم این احتمال مطرح شده است که پیروزی این حزب، بار دیگر آنها را به برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند تشویق کند.

در همه‌پرسی که در شهریور ماه گذشته در اسکاتلند برگزار شد و حزب ناسیونالیست برگزاری آن را وعده داده و عملی کرده بود، بیش از ۵۵ درصد به استقلال از بریتانیا، «نه» گفتند.

اگر نتایج اصلی رای‌گیری، شمار کمی کم‌تر از ۵۸ کرسی را به این حزب بدهد، باز هم بهترین برای آنها در انتخابات مجلس عوام بریتانیا خواهد بود.

نظرسنجی‌ها به لیبرال‌ها ۱۰ کرسی را داده است. لیبرال‌ها در دولت پیشین در ائتلاف با محافظه‌کاران بودند و اگر نتیجه فعلی تائید شود، نیک کلگ، رهبر این حزب، با شکستی سخت روبه‌رو خواهد شد.

احزاب استقلال بریتانیا و حزب سبز، هر یک دو کرسی به دست آورده‌اند و حزب ملی ولز نیز ۴ کرسی را از آن خود کرده است.

XS
SM
MD
LG