لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

پلیس بریتانیا می‌گوید انگیزه‌های «حمله تروریستی» لندن هنوز نامشخص است


شهروندان لندن برای ادای احترام به قربانیان گرد آمده‌اند
شهروندان لندن برای ادای احترام به قربانیان گرد آمده‌اند

پلیس بریتانیا می‌گوید هنوز انگیزه‌های خالد مسعود، مهاجم «حمله تروریستی» در نزدیکی پارلمان بریتانیا را نمی‌شناسد و این احتمال وجود دارد که مشخص نشود او چرا دست به این حمله زده‌است. خالد مسعود در جریان حمله با گلوله پلیس کشته شد. گروه «حکومت اسلامی» او را سرباز خود معرفی کرده‌است.

پلیس ۱۱ نفر را در پی حمله دوم فروردین ماه، بازداشت کرد. نیروهای امنیتی این بازداشت‌ها را «مهم» توصیف کرده بودند. مارک راولی، یک مقام ارشد ضدتروریسم بریتانیا، روز جمعه گفته بود ۹ نفر را در بازداشت دارد و یک نفر به قید وثیقه آزاد شده است. اما تا شب پنجم فروردین تنها یک نفر در ارتباط با جریان حمله در بازداشت باقی ماند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

مقام‌های بریتانیایی خواستار دریافت هرگونه اطلاعاتی که ممکن است انگیزه‌های حمله روز چهارشنبه را مشخص کند، شده‌اند. آن‌ها پیشتر این احتمال را مطرح کرده بودند که خالد مسعود، تنها عمل کرده اما احتمال اینکه افراد دیگری در این موضوع دخیل باشند رد نشده است.

نیل باسو، یک مقام ارشد ضدتروریسم گفته است «تحقیقات ما همچنان ادامه دارد. ما قدردان حمایت عمومی هستیم، ولی درخواست کمک بیشتری می‌کنیم».

به گفته آقای باسو «همگی باید این احتمال را بپذیریم که شاید هرگز متوجه نشویم چرا او (مسعود) به این کار دست زد».

در حال حاضر تنها یک شهروند ۵۸ ساله، از بیرمنگام، شهری که آخرین بار مسعود در آن سکونت داشت، در بازداشت به‌سر می‌برد. یک شهروند زن ۳۲ ساله وثیقه گذاشته، و ۱۰ نفر دیگر نیز آزاد شده‌اند.

خالد مسعود، پیش از گرویدن به اسلام، آدریان راسل آیائو نام داشت. او سابقه خشونت، زد و خورد و چاقوکشی داشته و به زندان نیز محکوم شده بود.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، بامداد پنجشنبه در جریان سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفته بود عامل حمله لندن، متولد بریتانیا بود و، پلیس در گذشته به دلیل ارتباطش با «افراط‌گرایی خشونت‌آمیز»، تحقیقاتی انجام داده بود.

حمله مسعود با خودرو به شهروندان، در نزدیکی پارلمان، ۸۲ ثانیه طول کشیده؛ او سپس با چاقو یک پلیس را کشته و در نهایت با شلیک گلوله پلیس از پا درآمده‌است. چهار نفر در این حمله کشته شدند. گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ساعاتی پس از این حمله، عامل آن را از «سربازان» خود معرفی کرد.

نیل باسو، مقام ضدتروریسم بریتانیا، به خبرنگاران گفته‌است اگر خالد مسعود، به‌تنهایی دست به انجام این حمله زده، باز هم باید دلیل واضح این اقدام، برای ایجاد اطمینان مجدد شهروندان لندن، مشخص شده، و به پرسش‌های بستگان کسانی که کشته شده‌اند و مجروحان این حمله، پاسخی داده شود.

XS
SM
MD
LG