لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

اتحادیه اروپا، «ماندن» یا «خروج»؛ همه‌پرسی در بریتانیا آغاز شد


یکی از هواداران ماندن در اتحادیه
یکی از هواداران ماندن در اتحادیه

همه‌پرسی بریتانیا با این پرسش که آیا این کشور باید عضوی از اتحادیه اروپا باقی بماند یا از آن خارج شود، از بامداد روز پنج‌شنبه آغاز شد.

نتیجه این همه‌پرسی می‌تواند نه تنها بر آینده بریتانیا، که بر اتحادیه اروپا و حتی وضعیت دیگر کشورها نیز تاثیر بگذارد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که هواداران هر دو اردوگاه «ماندن» یا «خروج»، رقابت بسیار نزدیکی خواهند داشت.

به گزارش رویترز نظرسنجی تازه تی‌ان‌اس نشان می‌دهد که ۴۳ درصد خواستار خروج و ۴۱ درصد خواستار ماندن هستند؛ ۱۶ درصد هنوز تصمیمی نگرفته‌اند یا اینکه در رای‌گیری شرکت نخواهند کرد.

اتحادیه اروپا، «ماندن» یا «خروج»؛ همه‌پرسی در بریتانیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00

روزنامه گاردین می‌گوید تا پیش از آغاز رای‌گیری دست‌کم ۱۰ درصد هنوز نمی‌دانستند به کدام گزینه رای می‌دهند.

روزنامه تلگراف اما می‌گوید ۵۱ درصد خواستار ماندن و ۴۹ درصد خواستار خروج هستند.

تحلیل‌گران آرای عمومی می‌گویند در رقابت‌های نزدیکی مانند آنچه اکنون اتفاق می‌افتد، درصد و شمار شرکت‌کنندگان ِ گروه‌های مختلف سنی، از مولفه‌های حیاتی و تاثیرگذار در نتیجه نهایی خواهد بود.

شرکت سنجش آرای عمومی تن‌ان‌اس در نظرسنجی پیشین خود در ۱۴ ژوئن، گفته بود ۴۷ درصد خواستار خروج و ۴۰ درصد خواستار ماندن در اتحادیه هستند.

هواداران خروج از اتحادیه می‌گویند این کار به اقتصاد آن کشور کمک می‌کند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که هوادار ماندن است می‌گوید خروج برای اقتصاد بریتانیا به معنی بحران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران اتحادیه اروپا، از جمله ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از رای‌دهندگان بریتانیایی خواسته‌اند که با «دوراندیشی» پای صندوق‌های رای بروند.

ژان کلود یونکر گفته است نتیجه این همه‌پرسی تغییرناپذیر و نهایی خواهد بود. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفته است خروج احتمالی بریتانیا، می‌تواند تهدیدی برای دسترسی به بازار اروپا باشد. صدراعظم آلمان نیز گفته ترجیح می‌دهد بریتانیایی‌ها به «ماندن» رای بدهند، اما تصمیم نهایی با شهروندان آن کشور است.

نزدیک به ۴۶ میلیون نفر می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند.

بریتانیا، در کنار فرانسه از اعضای فعلی اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که از حق وتو برخوردارند. این کشور، از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده و یکی از موسسین پیمان آتلانتیک شمالی‌ست.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، خود در مصاحبه‌ای با گاردین گفته است «بریتانیایی قوی در اتحادیه اروپایی قوی، هم برای بریتانیا و هم برای ناتو خوب است چرا که ما همه در برابر چالش‌های امنیتی بسیار مهمی قرار داریم که تروریسم از جمله آنها است».

رویترز می‌گوید بازار مالی آمریکا نیز در حال حاضر متمرکز بر نتیجه همه‌پرسی‌ست.

XS
SM
MD
LG