لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

نوجوان ۱۷ ساله بریتانیایی خود را در بیجی «منفجر کرد»


شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حکومت خودخوانده اسلامی، می‌گویند یک نوجوان ۱۷ ساله بریتانیایی، اهل یورک‌شر غربی، که به آن گروه پیوسته بود، خود را در عراق منفجر کرده است.

رسانه‌های بریتانیایی، ۲۴ خرداد ماه، گزارش داده‌اند در صورت درستی این خبر، احتمالا این نوجوان که نام او «طلحه اسماعیل» است، جوان‌ترین انتحاری‌کننده دارای تابعیت بریتانیا به شمار می‌رود.

اعضای خانواده این نوجوان به رسانه‌ها گفته‌اند تصویر صورت او که در شبکه‌های مجازی مرتبط با «حکومت اسلامی» منتشر شده، احتمالا متعلق به او است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده این نوجوان عضو گروهی چهار نفره از انتحاری‌کنندگانی بوده است که خودروهای مملو از مواد منفجره‌شان را به سوی نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان شیعه در شهر «الحجاج» در ۱۰ کیلومتری جنوب بیجی رانده‌اند.

رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند این نوجوان در ماه مارس گذشته خانه خود را رها کرده بود. این احتمال مطرح شده بود که او به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش)، پیوسته است.

او همراه دوست خود «حسن منشی»، با پروازی به ترکیه رفته بود.

از وضعیت منشی اطلاعی در دست نیست.

خانواده این نوجوان به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته‌اند او پسری «مهربان» بود که «هرگز کار بدی در مورد کسی نکرده بود و هیچ دیدگاه خشن، افراطی یا رادیکالی از خود نشان نداده بود».

خبرگزاری رویترز می‌گوید بنا بر برآوردها بیش از ۶۰۰ بریتانیایی به سوریه و عراق رفته‌اند تا به عضویت گروه‌های افراطی اسلام‌گرا، از جمله گروه موسوم به «حکومت اسلامی» درآیند.

روزنامه ایندیپندنت می‌گوید جوان‌ترین انتحاری‌کننده بریتانیایی تا پیش از این، حصیب حسین، بود که در رشته حملات انتحاری هفتم ژوئیه لندن (موسوم به ۷/۷) در سال ۲۰۰۵ که به کشته شدن ۵۲ غیرنظامی انجامید، شرکت کرده بود.

پلیس یورک‌شر غربی می‌گوید گزارش‌هایی در دست دارد ولی هنوز نمی‌تواند نظر بیشتری در این مورد بدهد، چرا که هویت این فرد به طور رسمی تائید نشده است.

XS
SM
MD
LG