لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

«نگرانی عمیق» از افزایش مجدد درگیری‌های شرق اوکراین


اعضای ارتش اوکراین و روسیه و ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا در حال رصد درگیری‌ها در یابونکی، در اطراف فرودگاه دونتسک
اعضای ارتش اوکراین و روسیه و ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا در حال رصد درگیری‌ها در یابونکی، در اطراف فرودگاه دونتسک

وزیران خارجه کشورهای مذاکرات چهارجانبه برای برقراری آتش‌بس در اوکراین، عصر دوشنبه ۲۴ فروردین در آلمان گرد هم آمدند تا به ارزیابی تحولات پس از توافق آتش‌بس مینسک بپردازند و هر چهار کشور «نگرانی عمیق» خود را از شدت گرفتن مجدد خشونت‌ها ابراز کرده‌اند.

آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه اعضای مذاکرات چهارجانبه هستند.

گردهمایی چهار وزیر در برلین در حالی صورت می‌گیرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر اجرای توافق آتش‌بس چند ماه پیش نظارت می‌کند، می‌گوید تنها طی روز یک‌شنبه و در مدت ۶ ساعت، در اطراف دونتسک، از پایگاه‌های اصلی جدایی‌طلبان، بیش از ۱۱۶۰ انفجار رخ داده است.

بنا بر توافق آتش‌بس مینسک (بلاروس) بنا شد ارتش و جدایی‌طلبان اواکراین توپخانه و جنگ‌افزارهای سنگین خود را از مناطقی که نبردها در آنها جریان دارند عقب ببرند.

اما سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌گوید در تازه‌ترین دو از خشونت‌ها هر دو طرف از هرجور اسلحه‌ای با کالیبر بیش از ۱۰۰ میلی‌متر استفاده کرده‌اند.

سخنگوی ارتش اوکراین می‌گوید یک سرباز کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند. خبرگزاری فرانسه از مقام‌های جدایی‌طلبان هوادار روسیه نقل کرده است که چهار نفر از غیرنظامیان در منطقه نبردهای اخیر زخمی شده‌اند.

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان، به خبرنگاران گفته است که مذاکرات پنج ساعته در برلین، «بسیار طولانی، بسیار فشرده و همزمان همراه با نزاع فراوان بوده است».

به گفته این عضو مذاکرات چهارجانبه «ما باید اطمینان حاصل کنیم که به آتش‌بس به طور بسیار جامع‌تری عمل شود».

در بیانیه نهایی، چهار وزیر خارجه «نگرانی عمیق خود را از نبردهای اخیر در روزهای آخر هفته گذشته» ابراز کردند.

طی یک سال گذشته و در پی نبردها میان ارتش و جدایی‌طلبان اوکراین بیش از ۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزیران خارجه چهار کشور که در برلین گرد آمدند، بار دیگر بر اهمیت عقب کشیدن جنگ‌افزارهای سنگین از مناطق اصلی نبردها تاکید کردند.

همزمان با این دیدار، روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» گزارش داده است که به باور ناتو، روسیه ارتش و سلاح‌های بیشتری برای جدایی‌طلبان فرستاده است.

XS
SM
MD
LG