لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

دولت و مخالفان اوکراین با «آتش‌بس» موافقت کردند


ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین و رهبران احزاب مخالفت دولت برای «ترک درگیری» و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با هدف یافتن راه‌حلی برای بحران داخلی آن کشور موافقت کردند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که رئیس‌جمهوری اوکراین چهارشنه ۳۰ بهمن و پس از درگیری‌های خونین روز پیش از آن رئیس نیروهای مسلح آن کشور را برکنار کرد.

خبر دوری گزیدن از درگیری که طرف‌ها از روز اول اسفند با آن موافقت کرده‌اند در وب‌سایت رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر شده و چهره‌های اصلی مخالف دولت نیز آن را تائید کرده‌اند.

رهبران مخالفان پس از گفت‌وگوهای خود با ویکتور یانوکوویچ که بیش از سه ساعت به درازا کشید، به دیدار معترضان رفتند تا نتیجه دیدار و مذاکرات را اعلام کنند.

ویتالی کلیچکو، همراه اوله تیاگنیبوک از حزب ملی‌گرای اسوبودا، و آرسنی یاتسه‌نیوک از دیگر چهره‌‌های مخالف و وزیر پیشین اقتصاد آن کشور، در دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین شرکت داشتند.

بنا بر گزارش‌ها با توافق بر سر آتش‌بس برنامه پیشتر اعلام شده نیروهای امنیتی آن کشور برای تخلیه میدان استقلال کی‌یف، که هسته اصلی تجمعات است، برگزاری نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ویتالی کلیچکو، از معترضان رادیکال خواسته است تا زمانی که گفت‌وگوها با یانوکوویچ ادامه دارد به آتش‌بس اعلام شده احترام بگذارند.

کلیچکو گفته است «سنگربندی‌ها را نگه دارید ولی آرامش خودتان را حفظ کنید».

طی روزهای گذشته اعتراضات اوکراین بیش از هر زمان دیگری قربانی گرفته است.

طی تنها دو روز ۲۶ نفر در پی درگیری‌ها و خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان سران کشورهای غربی و نیز روسیه به رخدادهای خونین آن کشور واکنش نشان داده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه از نیروهای مسلح اوکراین خواست وارد صحنه پرتنش سیاسی آن نشوند.

اوباما گفته است در صورتی که آنها «از خط رد شوند»، عواقبی در انتظارشان خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته محدودیت‌هایی در مور صدور ویزا برای ۲۰ مقام ارشد دولت اوکراین وضع کرده است.

اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن خشونت‌ها، دولت ویکتور یانوکوویچ را متهم به «اعمال زور بیش از اندازه و توجیه‌ناپذیر» کرده و افزوده است که «فورا» در حال تهیه تحریم‌های موردی علیه بانیان این «سرکوب‌ها» است.

روسیه از سوی دیگر سران اروپایی را متهم کرده است که بر حضور افراطیون در میان معترضان چشم بسته‌اند و همین نیز به خشونت‌ها انجامیده است.
XS
SM
MD
LG