لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

جدایی‌طلبان اوکراین «انتخابات» بحث‌بر‌انگیز خود را آغاز کردند


یک پوستر تبلیغاتی انتخابات در لوهانسک
یک پوستر تبلیغاتی انتخابات در لوهانسک

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین از صبح روز یک‌شنبه ۱۱ آبان، «انتخابات» برای تشکیل دولت در جمهوری‌های خودخوانده را آغاز کرده‌اند؛ در حالی‌که روسیه از انتخابات حمایت کرده، کی‌یف و کشورهای غربی آن را محکوم و پذیرش آن را پیشاپیش رد کرده‌اند.

رای‌گیری برای آنچه مقام «ریاست‌جمهوری» و «پارلمان» این مناطق عنوان شده، به طور عمده در دو شهری که کنترل آن در دست جدایی‌طلبان، در جمهوری خودخوانده لوهانسک و جمهوری خودخوانده دونتسک است، انجام می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا، روز جمعه، گفته بود این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نهم آبان ماه در بیانیه‌ای گفت «ما از قصد تجزیه‌طلبان در بخش‌هایی از شرق اوکراین، برای برگزاری آنچه به طور غیرقانونی انتخابات محلی، در روز یک‌شنبه می‌نامند، ابراز انزجار می‌کنیم».

اتحادیه اروپا نیز «انتخابات» را محکوم کرده‌ و دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، آن را غیرقانونی نامیده است.

انتظار می‌رود انتخابات در دونتسک و لوهانسک در نهایت با پیروزی سران شبه‌نظامی حاکم بر این مناطق، الکساندر زاخارچنکو (دونتسک) و ایگور پلوتنیتسکی (لوهانسک) به پایان برسد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید هیچ ناظر خارجی در این انتخابات حضور ندارد و هیچ «حداقل مشارکتی» نیز از سوی برگزارکنندگان برای آن در نظر گرفته نشده است.

میان جدایی‌طلبان و دولت اوکراین در مینسک، بلاروس، در ماه سپتامبر مذاکراتی صورت گرفت که نهایتا به توافقی برای آتش‌بس انجامید.

قرار شده بود انتخابات سراسری اوکراین در مناطق شرقی در آغاز ماه دسامبر (یک ماه دیگر) انجام شود.

انتخابات سراسری پارلمان اوکراین در بخش‌های دیگر آن کشور هفته پیش انجام شد که در پی آن هواداران نزدیکی به غرب به پیروزی گسترده‌ای دست یافتند.

اما در مناطق شرقی تحت کنترل جدایی‌طلبان رای‌گیری انجام نشد و کرسی این مناطق در پارلمان اوکراین نیز خالی‌ست.

در میانه آتش‌بس شکننده میان جدایی‌طلبان و نیروهای دولتی، بارها تبادل آتش صورت گرفته است.

در آستانه رای‌گیری در دونتسک و لوهانسک نیز درگیری‌هایی صورت گرفته و طی آن ۱۰ نفر کشته شده‌اند که ۶ تن آنها سرباز ارتش اوکراین هستند.

بیش از ۴ هزار نفر در جریان نبردهای شش ماهه در آن کشور کشته شده‌اند. در این میان ۳۰۰ نفر تنها طی دو هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG