لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

«تلفات سنگین» شورشیان در نبردهای تازه اوکراین


به گفته رویترز نظامیان اوکراین از سلاح سنگین و تانک استفاده کرده‌اند (در تصویر یک سرباز اوکراینی)
به گفته رویترز نظامیان اوکراین از سلاح سنگین و تانک استفاده کرده‌اند (در تصویر یک سرباز اوکراینی)
روز پنج‌شنبه، ۲۹ خرداد، روسای جمهوری اوکراین و روسیه، تلفنی در مورد برقراری صلح در اوکراین گفت‌وگو کردند، همزمان نبردها در مرزهای شرقی آن کشور بین نیروهای نظامی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه «تلفات سنگینی» در میان شورشیان برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اوکراین، روز پنج‌شنبه به نبردهای خود با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه ادامه داده است؛ نبردهایی که فرماندهی شورشیان نتیجه آن را «تلفاتی سنگین» برای نیروهایش عنوان کرده است.

ولادیسلاو سه‌لزنیوف، یکی سخنگویان نیروهای نظامی اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود از کشته شدن نزدیک به «۲۰۰» شورشی و چهار سرباز آن کشور خبر داده است.

رویترز می‌گوید درحالی‌که دولت پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در حال تهیه طرحی برای پایان دادن به بیش از دو ماه شورش‌های خونبار است، نیروهای نظامی آن کشور با آتش توپ‌خانه، تانک و سلاح‌های سنگین به سراغ شبه‌نظامیان در نزدیکی «کراسنی لیمان» در شما دونتسک، رفته‌اند.

به گفته دولت اوکراین، نبردها در ساعات اولیه روز، پس از آن رخ داد که شورشیان -بنا بر طرح آتش‌بس- با تسلیم سلاح‌های خود مخالفت کردند.

از سوی دیگر رادیو دولتی «صدای روسیه» می‌گوید در تماس تلفنی میان ولادیمیر پوتین و پوروشنکو، رئیس‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرده است که طرح صلح بر «حل مشکلاتی که به اعتراض‌ها در شرق اوکراین انجامید، متمرکز باشد».
پوروشنکو (چپ) و پوتین (راست) تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند
پوروشنکو (چپ) و پوتین (راست) تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند


​مسکو از شورش‌های مسلحانه در شرق اوکراین علیه دولت مرکزی کی‌یف، به طور معمول با عنوان «اعتراض» یاد می‌کند.

به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین نیز طرح صلح ۱۴ بندی او -از جمله- برای کسانی که اقدام به جنایت‌های جدی نکرده‌اند، عفو در نظر گرفته، به کسانی که قصد خروج از اوکراین را دارند، امکان چنین کاری را می‌دهد.

در عین حال ابراز امیدواری شده است که در پی آن، محل‌ها و افرادی که به دست شورشیان افتاده، آزاد شوند. برخی امکانات جدید نیز برای استان‌های اوکراین در نظر گرفته شده است که اختصاص ۲۵ درصد از مالیات عمومی به آنها، از آن جمله است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید نبردهای سنگین روز پنج‌شنبه، آتش‌بس احتمالی را با «تردیدهای جدی» روبه‌رو می‌کند.

همزمان آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز بار دیگر از استقرار هزاران نیروی ارتش روسیه در مرز اوکراین، خبر داده است.

حضور نیروهای روسی در مرز اوکراین از مهم‌ترین نقاط اختلاف میان غرب و مسکو بوده است. غرب می‌گوید حضور این نیروها اوضاع را پیچیده‌تر و بحران را بدتر می‌کند. روسیه بارها از عقب کشاندن نیروهایش از مرز خبر داده است؛ آنچه معمولا بر اساس شواهد ارائه شده از سوی ناتو و آمریکا رد شده است.
XS
SM
MD
LG