لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

معترضان اوکراینی در میدان مرکزی کیف تجمع کردند


هزارات نفر از مخالفان دولت اوکراین که طی روزهای گذشته دست به تظاهرات علیه آن زده‌اند، روز دوشنبه ۱۱ آذر نیز به اعترضات خود ادامه داده و میدان مرکز کیف، پایتخت، را اشغال کرده‌اند.

در عین حال قرار شده است که مخالفان و دولت روز دوشنبه گفت‌وگو کنند.


معترضان که خواستار برگزاری انتخابات زودرس‌اند، راه‌پیمایی‌های خود را از زمانی آغاز کردند که مجلس و سپس دولت اوکراین از تصویب طرح همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا سرباز زدند.

بنا بر گزارش‌ها در درگیری‌هایی که روز یک‌شنبه میان معترضان و پلیس رخ داده است گروهی از هر دو طرف زخمی شده‌اند.

تازه‌ترین درگیری‌ها زمانی انجام شده است که بیش از صدهزار نفر از شهروندان آن کشور با نادیده‌گرفتن ممنوعیت دولتی برای انجام تظاهرات به خیابان‌های کیف رفتند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه از کیف گزارش داده‌اند که نیروهای پلیس به سوی راه‌پیمایانی که به دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، ویکتور یانوکویچ نزدیک شده‌اند، بمب‌های دودزا و «نارنجک‌های گیج‌کننده» (فلش‌بنگ) پرتاب کرده‌اند.

معترضان نیز کوکتل مولوتوف و سنگ به‌سوی نیروهای پلیس پرتاب کرده‌اند.

سخنگوی پلیس کیف به همین خبرگزاری گفته است که نزدیک به صد تن از نیروهای پلیس طی درگیری‌ها زخمی شده‌اند. مقام‌های دولتی شمار معترضانی که پزشکان آنها را مداوا کردند را نزدیک به ۵۰ نفر عنوان کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها ویتالی کلیچکو، مشت‌زن مشهور اوکراینی و از سرشناس‌ترین چهره‌های مخالف دولت نیز در میان گروهی از راهپیمایان بوده است. او از معترضان خواسته است تا از خشونت پرهیز کنند و نیز تحت تاثیر کسانی‌که آنها را به خشونت فرا می‌خوانند قرار نگیرند.

کلیچکو از جمله رهبران اعتراض‌های اخیر است که دو روز پیش از شهروندان مخالف دولت خواسته بود به اعتراضات ادامه دهند.

او گفته بود «ما باید بیرون بیاییم و به آنها (دولت) نشان دهیم که نمی‌توانند ما را تحقیر کنند. ما برای گرفتن حق خود خواهیم ایستاد».

تازه‌ترین اعتراضات ضددولتی، بزرگ‌ترین از سال ۲۰۰۴ میلادی که «انقلاب نارنجی» در آن کشور رخ داد، عنوان شده است.

اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که ويکتور يانوکوويچ از امضای يک معاهده مهم تجاری برای نزديکی بيشتر به اتحاديه اروپا خودداری کرد.

او گفته است به جای آن توافق‌نامه‌های تجاری با مسکو را امضا و اجرا خواهد کرد.

تظاهر کنندگان اوکراینی پرچم‌های اتحاديه اروپا را نیز به نشانه حمایت خود از نزدیکی آن کشور به اتحادیه اروپایی همراه دارند.

بنا برگزارش‌ها علاوه بر کیف، شهر لویف، دیگر شهر بزرگ و مهم آن کشور نیز صحنه تظاهرات ده‌ها هزار نفر از هوادارن نزدیکی به اتحادیه اروپا و مخالفان دولت بوده است.

اوله تیاگنیبوک، یکی دیگر از رهبران مخالفان و رئیس حزب اسووبودا (آزادی) نیز گفته است که «انقلاب اوکراین آغاز شده است».

او می‌گوید معترضان در میدان استقلال کیف باقی مانده و دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

برپایی چادر و ترک نکردن مراکز تحصن و اعتراض، در تظاهرات سال ۲۰۰۴ میلادی که به تغییر دولت آن کشور انجامید نیز سابقه داشته است.

مخالفان دولت اوکراین خواسته‌اند تا انتخابات زودرس در آن کشور برگزار شود.
XS
SM
MD
LG