لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

سفر مک کین به اوکراین و تدارک اپوزیسیون برای «تظاهرات بزرگ»


سناتور مک‌کین در حال گرفتن عکس از تظاهرات در کیف
سناتور مک‌کین در حال گرفتن عکس از تظاهرات در کیف
در حالی که آتش اعتراض‌ها در اوکراین همچنان شعله‌ور است، سناتور آمریکایی جان مک‌کین به این کشور سفر کرده و با رهبران اپوزیسیون، تنی چند از رهبران دینی و وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرده است.

به گزارش بخش اوکراین رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، مک کین همچنین با تظاهرکنندگان اوکراینی دیدار داشته و میدان استقلال شهر کیِف را نیز از طبقه بالای ساختمان خانه اتحادیه‌های کارگری مشاهده کرده است.

میدان استقلال کیِف از آن جهت مورد توجه این سناتور ارشد آمریکایی قرار گرفته که این روزها به مرکز تظاهرات اعتراضی اوکراین و تجمع هزاران طرفدار نزدیکی این کشور به اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

سناتور مک‌کین در مصاحبه‌ای با تلویزیون «هرومادسکه» تصریح کرد که او به «اوکراینی آزاد» باور دارد.

او همچنین گفت: «به نظرم چیزی که اینک شاهدیم فوق‌العاده است، هیچ‌وقت چنین چیزی را ندیده بودم.»

سفر مک کین به اوکراین در حالی اتفاق می‌افتد که ده‌ها هزار اوکراینی در دو گروه عظیم طرفدار دولت و طرفدار اتحادیه اروپا در دو میدان نزدیک به هم در مرکز شهر کیِف تجمع کرده‌اند.

قرار است روز ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) تظاهرات بزرگتری به طرفداری از اتحادیه اروپا برگزار شود. در همین باره، یکی از معترضان به نام «ایوان» به خبرگزاری رویترز گفت که «تظاهرات فردا بسیار بزرگتر از امروز [۲۴ آذر] خواهد بود چون مردم کماکان در حال رسیدن به محل تظاهرات هستند.» این معترض در ادامه افزود «مردم کار و خانه و کاشانه‌شان را برای شرکت در اعتراض ترک کرده‌اند.»

از اواخر ماه نوامبر زمانی که رئيس جمهور ویکتور یانوکوویچ اعلام کرد اوکراین توافق همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا، و در نتیجه نزدیک شدن به آن اتحادیه، را نخواهد پذیرفت، اعتراض‌های بزرگی در آن کشور شکل گرفت.

یانوکوویچ در آن زمان گفته بود که دولتش به جای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا در نظر دارد توافق‌نامه‌های تجاری با روسیه را به رسمیت بشناسد.

در عین حال، رئيس جمهوری کنونی اوکراین در تلاش برای فروکش کردن آتش اعتراض‌ها، چهار مقام رسمی را به جرم «سواستفاده از قدرت» از کار برکنار کرد.

تظاهرات خیابانی در اوکراین تا کنون منجر به زخمی شدن ده‌ها نفر شده است.
XS
SM
MD
LG