لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

انتخابات پارلمانی اوکراین آغاز شد


شهروندان اوکراین، از صبح یک‌شنبه، ۴ آبان، برای انتخابات نمایندگان پارلمان پای صندوق‌های رای رفته‌اند؛ در حالی‌که نبردهای ماه‌های گذشته در شرق آن کشور، مشکلات اقتصادی و نیز بحران میان کی‌یف و مسکو بر آن سایه افکنده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در آخرین ساعات روز جمعه در نطقی گفته است «بالاخره ما [اعضای] یک پارلمان هوادار اوکراین، و نه هوادار روسیه، هوادار مبارزه با فساد اقتصادی و نه هوادار رشوه‌خواری، و هوادار اتحادیه اروپا، [را] انتخاب می‌کنیم».

نظرسنجی‌ها حاکی‌ست که نامزدهای «بلوک پترو پوروشنکو»، هواداران رئیس‌جمهوری، پیشتاز هستند. اما به نظر نمی‌رسد آنها بتوانند به اکثریت لازم برای تشکیل دولت به تنهایی، در پارلمان ۴۵۰ نفره اوکراین دست پیدا کنند.

«بلوک پترو پوروشنکو» احتمالا مجبور خواهد شد با احزاب ملی‌گرا، ائتلافی تشکیل دهد.

خبرگزاری فرانسه در عین حال می‌گوید برای نخستین بار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، انتظار می‌رود که حزب کمونیست نتواند به پارلمان راه پیدا کند.

نظرسنجی‌ها حاکی از حمایت اکثر شهروندان از اصلاحات سیاسی و اقتصادی است.

برای نخستین بار از زمان اعتراضات گسترده در آن کشور علیه دولت ویکتور یانوکوویچ است که انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر فعلی اوکراین، در مورد آنچه او احتمال دخالت روسیه برای ایجاد اختلال در روند انتخابات نامیده، هشدار داده است.

همین خبرگزاری می‌گوید به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات موقعیت پوروشنکو در دولت مرکزی را تقویت کند، اما احتمالا بر اختلافات میان شرق و غرب آن کشور نیز بار دیگر می‌افزاید.

بنا بر نظرسنجی‌ها هواداران رئیس‌جمهوری اوکراین در انتخابات پیروز می‌شوند اما صاحب اکثریت مطلق نخواهند شد
بنا بر نظرسنجی‌ها هواداران رئیس‌جمهوری اوکراین در انتخابات پیروز می‌شوند اما صاحب اکثریت مطلق نخواهند شد

جدایی‌طلبان هوادار روسیه که کنترل بخش‌هایی از شرق اوکراین را در دست دارند، هفته آینده، انتخابات خود را برگزار خواهند کرد که نهایتا قرار است به تشکیل دولتی در جمهوری خودخوانده آنها بیانجامد.

شورشیان می‌گویند اوکراینی‌ها آزاد هستند که انتخاب خود را داشته باشند اما رویترز از قول رومان لیاگین، رئیس کمیسیون انتخاباتی منطقه دونتسک، می‌گوید در آن انتخابات «اوکراین» برگزاری نخواهد شد چرا که «میان آنها روابط دیپلماتیک وجود ندارد» و «ما در شرایط جنگی با آنها هستیم و برگزاری انتخاباتشان در زمین ما غیر ممکن است».

مقام‌های کی‌یف گفته‌اند ۲۷ کرسی متعلق به مناطق تحت کنترل شورشیان «خالی می‌ماند».

در حال حاضر میان نیروهای دولتی اوکراین و شورشیان در شرق، منطقه‌ای حائل غیرنظامی وجود دارد و آتش‌بسی شکننده که طی آن دو طرف بارها با هم درگیر شده‌اند.

قرار است کرسی‌های مناطق تحت کنترل شورشیان هوادار روسیه خالی بماند
قرار است کرسی‌های مناطق تحت کنترل شورشیان هوادار روسیه خالی بماند

درگیری‌های ماه‌های گذشته نزدیک به ۳۷۰۰ کشته برجای گذشته است.

روزنامه اوکراینی کی‌یف‌پست می‌گوید نامزدها، روز جمعه، آخرین برنامه‌های تبلیغاتی خود را انجام دادند.

گروه‌ها و نامزدهای مختلف وعده‌ها و برنامه‌های گوناگونی را اعلام کرده‌اند که تشکیل ارتشی با استانداردهای «ناتو»، کاهش شمار نمایندگان، مخالفت با منطقه حائل میان نیروهای دولتی و شورشیان در شرق، اصلاحات سیاسی یا کاهش مالیات از جمله آنها بوده است.

رای‌گیری برای ۱۲ ساعت تا ساعت ۸ شب به وقت اوکراین ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG