لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

اوکراین به جدایی‌طلبان پیشنهاد داد گفت‌وگوهای جدیدی انجام شود


این پیشنهاد در وب‌سایت رئیس‌جمهوری اوکراین (در تصویر) منتشر شده است
این پیشنهاد در وب‌سایت رئیس‌جمهوری اوکراین (در تصویر) منتشر شده است

دولت اوکراین برای انجام دوری تازه از گفت‌وگوها جهت دست‌یابی به آتش‌بس با جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق آن کشور، برای روز شنبه، ۱۴ تیر ماه، پیشنهادی را مطرح کرده است و منتظر پاسخ شورشیان است.

همزمان کی‌یف اعلام کرده است که ۱۳ تن از نیروهای نظامی آن، روز جمعه، ۱۳ تیر، در نبرد با جدایی‌طلبان کشته شده‌اند. به گفته مرکز «عملیات ضدتروریستی» ۹ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

پیشنهاد انجام گفت‌وگوهای جدید که در وب‌سایت ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر شده است، مکان دیدار احتمالی را مشخص نکرده است؛ اما خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات غربی می‌گوید انتظار می‌رود مذاکرات در دونتسک انجام شود.

شمار کشته‌شدگان نیروهای ارتش اوکراین در درگیری‌های روز شنبه از بدترین خشونت‌ها از زمان پایان آتش‌بس یک‌جانبه دولت با شورشیان به شمار می‌رود.

رویترز می‌گوید طی بیش از دو ماه نبردها میان نیروهای ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه، بیش از ۲۰۰ سرباز و «صدها» غیرنظامی و شورشی جان خود را از دست داده‌اند.

«مرکز عملیات ضدتروریستی» اوکراین می‌گوید پس از نبردهایی سخت در روز جمعه، کنترل میکولاییوکا، روستایی در نزدیکی اسلاویانسک را به دست گرفته است.

اسلاویانسک و مناطق اطراف آن از جمله مهم‌ترین مراکزی هستند که ارتش اوکراین در آنها درگیر نبردها با جدایی‌طلبان هوادار روسیه است.

بنا بر گزارش‌ها این احتمال وجود دارد که روسیه با تحریم‌های جدیدی از سوی غرب روبه‌رو شود؛ آنچه میان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در گفت‌وگوی تلفنی آنها در روز پنج‌شنبه مطرح شده است.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته است اوباما و مرکل موافقت کرده‌اند که واشینگتن و اتحادیه اروپا باید گام‌های هماهنگ جدیدی را جهت افزایش بها برای روسیه، اگر اقدامات لازم را برای کاهش فوری تنش انجام ندهد، بردارند.

روسیه متهم است که به تنش‌ها در اوکراین دامن می‌زند. آنچه مسکو رد می‌کند.

دولت روسیه تاکید کرده است که از منافع روس‌زبان‌ها و اقلیت روس، در خارج از مرزهای آن کشور حمایت می‌کند.

غرب می‌گوید روسیه باید برای کاهش تنش‌ها در اوکراین گام بردارد و از جمله جدایی‌طلبان را به سمت خلع سلاح سوق دهد.

دولت اوکراین دو هفته پیش آتش‌بسی یک‌جانبه اعلام کرد که پس از ده روز، بدون تمدید مجدد به پایان رسید و طرف‌ها نبردها را از سر گرفتند.

XS
SM
MD
LG