لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

اوکراین برای پذیرش «کمک‌های» روسیه در شرق شرایطی تعیین کرد


حرکت این کاروان به سمت مرزهای اوکراین نگرانی‌هایی را در کی‌یف و پایتخت‌های غربی سبب شده است
حرکت این کاروان به سمت مرزهای اوکراین نگرانی‌هایی را در کی‌یف و پایتخت‌های غربی سبب شده است

کی‌یف برای پذیرش «کاروان کمکی» روسیه شرایطی را تعیین کرده است؛ در عین حال سازمان ملل از دو برابر شدن قربانیان نبردهای اوکراین طی دو هفته، میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و ارتش آن کشور، خبر می‌دهد.

اوکراین پس از آنکه گفت جلوی گذر کاروانی بزرگ از روسیه را، که روس‌ها آن را «کمک‌های انسان‌دوستانه» نامیده‌اند، به مرزهای خود می‌گیرد، اعلام کرد پس از بازرسی کاروان به وسیله مرزبانان آن کشور و نیروهای بین‌المللی می‌تواند به آن اجازه ورود بدهد.

دولت اوکراین نگران است که کاروان روسی حاوی تجهیزات و نیروهای نظامی برای شبه‌نظامیان هوادار مسکو در شرق آن کشور باشد؛ شبه‌نظامیانی که طی روزهای گذشته حلقه محاصره نیروهای دولتی پیرامونشان تنگ‌تر شده است.

تنش‌ها با حرکت این کاروان به سوی مرزهای اوکراین بار دیگر وارد مرحله‌ای تازه شد.

غرب که حامی دولت اوکراین است، نگران دخالت بیشتر نیروهای روسی در بحرانی‌ست که بنا بر گزارش‌ها چندان به سود جدایی‌طلبان پیش نمی‌رود. در عین حال وضعیت انسانی در منطقه نیز در شرایط خوبی قرار ندارد.

اروپا و آمریکا پیشاپیش هشدار داده‌اند که در صورت ارسال کمک یا نیروی نظامی به تجزیه‌طلبان، روابط خود و تحریم‌ها و فشارها علیه روسیه را وارد مرحله‌ای دیگر کنند.

در حال حاضر نیز تحریم‌هایی علیه روسیه وضع شده که هم سازمان‌های اقتصادی، نظامی و بانکی و هم چهره‌های گوناگون آن کشور را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی رئیس‌جمهوری اوکراین ۲۲ مرداد گفت در صورتی که نیروهای آن کشور و بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا از محتویات کاروان کمکی مطمئن شوند، اجازه انتقال آن‌ها به مردم بحران زده در شهر تحت محاصره لوهانسک داده می‌شود.

بنا بر این پیشنهاد این کاروان پس از بازرسی می‌تواند از «نزدیک‌ترین نطقه مرزی رد شده» وارد خاک آن کشور شود؛ سپس از منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان رد شده و کمک‌ها به دست نیروهای صلیب سرخ میان مردم پخش شود.

مشخص نیست کاروان چنین اجازه‌ای را بدهد.

خبرگزاری فرانسه در عین حال می‌گوید سازمان امنیت و همکاری اروپا نمی‌تواند تائید کند که در چنین موضوعی وارد خواهد شد یا نه.

همزمان سازمان ملل متحد می‌گوید شمار کشته شدگان نبردها در شرق آن کشور طی دو هفته دو برابر شده و به بیش از دو هزار قربانی رسیده است.

XS
SM
MD
LG