لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

دختر اوکراینی از سد روسیه گذشت و «یوروویژن» را به خانه برد


جمالا با پرچم اوکراین و جام پیروزی
جمالا با پرچم اوکراین و جام پیروزی

مسابقات موسیقی «یوروویژن» که امسال در سوئد برگزار می‌شد، شاهد رقابتی بود شانه‌به‌شانه میان اوکراین و روسیه؛ دختر تاتار تبار اوکراینی، با ترانه‌ای در مورد کوچاندن اجباری تاتارها در زمان استالین، پیروز این مسابقه بود.

جمالا («سوزانا جمالدینووا») خواننده ۳۲ ساله اوکراینی، در ترانه‌اش داستان غریبه‌هایی را روایت کرد، که «برای کشتن همه می‌آیند»، درحالی‌که «مقصر نیستیم». داستان کوچاندن تاتارها در سال ۱۹۴۴ از شبه‌جزیره کریمه که در نهایت به مرگ بسیاری از آنها در راه یا در تبعید منجر شد. استالین، تاتارها را متهم به حمایت از هیلتر کرده بود.

شبه‌جزیره کریمه در اوکراین در جریان اوج بحران آن کشور، با امضای ولادیمیر پوتین، در پایان سال ۱۳۹۲ با وجود مخالفت شدید کی‌یف از اوکراین جدا شد و به روسیه ملحق شد.

جمالا با آهنگی که نامش «۱۹۴۴» بود، البته اشاره‌ای به رخدادهای امروز میان دو همسایه نکرد، اما حضور این ترانه در مسابقات سوئد با اعتراض مسکو همراه بود.

دختر اوکراینی در نهایت روی صحنه رفت و آوازش را خواند: «شماها فکر می‌کنید خدایید»، در حالی‌که پشت سرش نورهایی سرخ رنگ به یاد آورنده قطره‌های خون بود.

یوروویژن تاکید دارد ترانه‌ها نباید «سیاسی» باشند. «اتحادیه سخن‌پراکنان اروپایی»، آوازی که در اصل روایت‌گر تاریخ بود، را غیرسیاسی دانسته بود. با این همه رسانه‌های اروپایی، پیش از هر چیز به این نکته توجه کرده‌اند که رقابت نهایی در سوئد، میان «اوکراین و روسیه» برگزار شده و سیاسی‌ترین رقباتی‌ست که تا کنون در جریان بوده‌است.

پس از اوکراین، استرالیا قرار گرفت، که برای دومین بار از آن‌سوی مرزهای اروپا در این مسابقات شرکت کرده‌است. روسیه سوم شد. بنگاه‌های شرط‌‌بندی، عمدتا نتیجه‌ای برعکس را پیش‌بینی کرده بودند.

سال گذشته، اوکراین به دلیل تنش‌های داخلی و نبردها میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق آن کشور، در مسابقات شرکت نکرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های برگزارکننده مسابقات امسال، شمار بینندگان پخش زنده آن را تا ۲۰۰ میلیون نفر برآورد کرده‌است. مسابقات امسال برای اولین بار به صورت زنده در آمریکا و چین هم پخش شد که باز هم رکوردی تازه برای «یوروویژن» است.

XS
SM
MD
LG