لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

کی‌یف و مسکو بر سر بحران اوکراین گفت‌وگو می‌کنند


پوروشنکو و پوتین در نرماندی فرانسه زمانی را به گفت‌وگو با یکدیگر پرداخته‌اند
پوروشنکو و پوتین در نرماندی فرانسه زمانی را به گفت‌وگو با یکدیگر پرداخته‌اند

گزارش‌ها از نرماندی، فرانسه، حاکی‌ست که روسای جمهوری اوکراین و روسیه و نیز دیگر سران کشورهای قدرتمند زمانی را به گفت‌وگو با یکدیگر پرداخته‌اند و نیز قرار است هیئتی از طرف ولادیمیر پوتین راهی اوکراین شود تا دو طرف بر سر حل بحران آن کشور مذاکراتی را آغاز کنند.

رهبر تازه اوکراین، پترو پوروشنکو، پیشتر گفته بود از ۱۸ خرداد مذاکرات خود را با هیئتی از سوی روسیه، برای پایان دادن به خشونت‌های جدایی‌طلبان، آغاز می‌کند.

پوتین، روز جمعه پس از دیدار کوتاهش با رئیس جمهوری اوکراین، گفته بود که پوروشنکو به حل اختلافات در این کشور «رویکرد درستی» دارد.

این دو -بنا بر گزارش‌ها- ۱۶ خرداد در نرماندی فرانسه دقایقی را به گفت‌وگو با یکدیگر پرداخته‌اند.

همزمان تصاویری نیز از حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در کنار آنها و در حال صحبت کردن، منتشر شده است.

کاخ سفید آمریکا نیز تائید کرده است که باراک اوباما با رئیس‌جمهوری روسیه، حدودا ۱۵ دقیقه، به طور غیررسمی، گفت‌وگو کرده است.

این نخستین دیدار رو در روی دو رئیس‌جمهوری از زمان آغاز بحران در اوکراین بوده است.

اوباما از منتقدان سیاست مسکو در اوکراین در مورد «ایجاد تنش‌ها» در آن کشور است؛ به گزارش شبکه اسکای نیوز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، نقل کرده که در این دیدار کوتاه او مشخصا گفته است کاهش تنش به «پذیرفتن پترو پوروشنکو به عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین از سوی روسیه، قطع حمایت از جدایی‌طلبان در شرق و جلوگیری از انتقال سلاح در مرزها» بستگی دارد.

خبرگزاری‌ها در عین حال از سوی سخنگوی پوروشنکو گفته‌اند که برای آغاز گفت‌وگوها در گام بعدی لازم است که دومای روسیه اجازه پیشین خود را برای فرستادن ارتش آن کشور به اوکراین لغو کند.

اشاره او به رای پارلمان روسیه در ماه مارس برای استفاده از نیروی نظامی در اوکراین است.

آقای پوروشنکو روز شنبه، ۱۷ خردادماه، به عنوان رئیس جمهور تازه اوکراین در مجلس این کشور سوگند خورد و وعده داد در کشور خود صلح برقرار کرده، به تمرکززدایی قدرت پرداخته، به اروپا نزدیک‌تر شود، با فساد مبارزه کند و فرصت‌های شغلی بیشتری برای شهرندان پدید آورد.

XS
SM
MD
LG