لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

وزیران خارجه روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه مذاکره کردند


از راست: سرگئی لاوروف، فرانک والتر اشتاین‌مایر، پاول کلیمکین و لورن فابیوس، وزیران خارجه روسیه، آلمان، اوکراین و فرانسه
از راست: سرگئی لاوروف، فرانک والتر اشتاین‌مایر، پاول کلیمکین و لورن فابیوس، وزیران خارجه روسیه، آلمان، اوکراین و فرانسه

بحران اوکراین موضوع مذاکرات وزیران خارجه آن کشور، روسیه، آلمان و فرانسه بود، که پس از پنج ساعت شب ۲۶ مرداد ماه در حالی‌که به گفته وزیر خارجه آلمان «دشوار» بود، به پایان رسید و ممکن است مجددا ادامه پیدا کند.

فرانک والیتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، شب یک‌شنبه گفت وزیران خارجه نتیجه گفت‌وگوها را به اطلاع پایتخت‌های خود رسانده و احتمالا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در مورد نحوه ادامه آنها توافق می‌کنند.

مذاکرات در مورد بحران اوکراین که روابط غرب و روسیه را دچار تنش‌هایی کم‌سابقه طی دهه‌های گذشته کرده، «سخت و دشوار» توصیف شده است.

علاوه بر وزیر خارجه آلمان پاول کلیمکین، همتای اوکراینی او نیز گفته است دیداری «بغرنج» انجام شده است.

در عین حال خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام دیپلماتیک آن کشور که نامش را فاش نکرده می‌گوید با وجود سختی‌ها، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وزیران خارجه چهار کشور پیشتر نیز در آغاز ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) دیدار و مذاکراتی انجام دادند.

آن زمان توافق کردند تا یک «گروه تماس» با هدف ایجاد آتش‌بسی پایدار شکل گیرد.

در این گروه تماس برای تجزیه‌طلبان هوادار روسیه که در شرق اوکراین با نیروهای دولتی درگیر نبرد هستند، نیز جایی در نظر گرفته شده بود.

وزیر خارجه آلمان پیش از مذاکرات روز یک‌شنبه گفته بود باید باید به هر شکلی جلوی رویارویی احتمالی ارتش روسیه و اوکراین را گرفت.

او در عین حال تاکید کرده است که هدف، ایجاد آتش‌بس و جلوگیری از افزایش قربانیان است.

گفت‌وگوها در حالی انجام شده است که خشونت‌ها و درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین همچنان ادامه داشته و به گزارش خبرگزاری‌ها، روز یک‌شنبه شورشیان یک جنگنده اوکراینی را نیز سرنگون کردند.

بنا بر این گزارش‌ها، این میگ – ۲۹ بامداد روز یکشنبه بر فراز منطقه لوهانسک، از مراکز تحت کنترل شورشیان، سرنگون شد و خلبان آن با استفاده از چتر نجات از این حادثه، جان سالم به در برده است.

آندری لیسنکو، سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین در عین حال گفته است که پهپادهای روسی طی ۲۴ ساعت گذشته، ده بار وارد خاک اوکراین شدند.

روسیه در عین حال از سوی کی‌یف و کشورهای غربی متهم شده است که شورشیان را تجهیز می‌کند؛ آنچه مسکو رد می‌کند.

در عین حال موضوع انتقال کاروانی از روسیه نیز تنش‌هایی تازه را رقم زده است؛ کاروانی که مسکو می‌گوید حاوی «کمک‌های انسان‌دوستانه» برای مناطق جنگ‌زده شرق اوکراین است ولی غرب و کی‌یف این امکان را مطرح کرده‌اند که روسیه در قالب این کاروان می‌خواهد به شورشیان نیرو و تجهیزات برساند.

XS
SM
MD
LG