لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

نگرانی از افزایش تنش‌ها در اوکراین در پی کشته‌شدن معترضان


مرکز شهر کی‌یف
مرکز شهر کی‌یف
گزارش‌ها از اوکراین حاکی از آن است که پس از کشته شدن دست‌کم سه تن از معترضان در پی اعتراضات و درگیری‌های روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در کی‌یف، پایتخت، بر نگرانی‌ها از شدت یافتن تنش‌ها افزوده شده است.

در عین حال و معترضان به دولت آن کشور مهلتی ۲۴ ساعته داده‌اند تا با خواست‌های آنها -که استعفای دولت از مهم‌ترینشان است- موافق کنند.

زمانی که ویکتور یانوکوویچ مشغول دیدار و گفت‌وگو با سه چهره سرشناس مخالف دولت بود، زدوخورد میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی اوکراین در نزدیکی ورزشگاه دینامو ادامه داشته است.

در پایخت اوکراین که این روزها صحنه خشونت‌هایی کم‌سابقه است، دو نفر از معترضان در ساعات اولیه روز چهارشنبه «در پی شلیک گلوله» و یک نفر در پی سقوط از بلندی کشته شدند.

پلیس، معترضان را که به گفته این سازوکار «گروهی کوچک از تندروها» معرفی شده‌اند، عامل رخدادها معرفی کرده هرچند وعده داده است که در این مورد «تحقیقات کامل» انجام دهد.

از سوی دیگر اما معترضان پلیس را عامل تیراندازی به‌سوی خود معرفی کرده‌اند.

پلیس اوکراین در حال بازداشت یکی از معترضان
پلیس اوکراین در حال بازداشت یکی از معترضان


پلیس آن کشور در عین حال می‌گوید ۸۰ تن از مامورانش در درگیری‌ها زخمی شده‌اند اما تلفات جانی نه در میان نیروهای رسمی امنیتی و نه شبه‌نظامیان گزارش نشده است.

ویتالی کلیچکو، از رهبران مخالفان به تجمع کنندگان در میدان مرکزی شهر کی‌یف گفته است اگر رئیس‌‌جمهوری درخواست آنها را برای اعلام انتخابات زودتر از موعد تا عصر پنج‌شنبه نپذیرد، او از معترضان خواهد خواست تا بر اجتماعات و تظاهرات خود بیافزایند.

کلیچکو در عین حال از تظاهرکنندگان خواسته است تا از درگیری با پلیس خودداری کنند. هر چند خود او نیز دو روز پیش با حمله گروهی از معترضان روبه‌رو شد.

آنچه در برخی نقاط پایتخت می‌گذرد، نیز شدت یافتن این درگیری‌ها را، دست‌کم میان گروهی از معترضان و پلیس، به‌ویژه پس از اعلام محدودیت‌های دولتی بر تجمعات نشان می‌دهد.

پارلمان اوکراین در هفته گذشته قانونی را تصويب کرد که بر اعتراضات خيابانی سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال کرده و مصونيت سياسی نمايندگان را نيز محدودتر می‌کند.

مخالف دولت می گويند، اين قانون زمينه استقرار «دولت پلیسی» را در آن کشور فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا برخوردهای خشونت آمیز با معترضین در اوکراین را محکوم کرده و هشدار داده است که دولت آن کشور ممکن است با «اقداماتی» از سوی این اتحادیه روبه‌رو شود.

دولت روسیه از سوی دیگر با اعلام نگرانی از خشونت‌ها، دولتمردان اروپایی را متهم کرده است که به آنها دامن می‌زنند.
XS
SM
MD
LG