لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

افزایش مجدد تنش‌ها در اوکراین؛ سربازان در شرق تغییر موضع می‌دهند


سرباز اوکراین یک موضع جدایی‌طلبان را هدف قرار داده است
سرباز اوکراین یک موضع جدایی‌طلبان را هدف قرار داده است

در حالی‌که ۲۶امین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین بدون نتیجه خاصی پایان یافته، تنش‌ها در مرز شرقی اوکراین رو به فزونی گذاشته و دولت آن کشور می‌گوید به تغییر موضع نیروهای نظامی خود در اطراف مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه می‌پردازد.

روز ۲۱ آبان، ژنرال فیلیپ بردلاو، از فرماندهان ارشد پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفت بررسی‌های این سازمان نظامی نشان می‌دهد که گزارش‌ها در مورد ورود نیروهای ارتش روسیه به خاک اوکراین درست است.

پیشتر گزارش‌هایی در مورد ورود تانک و جنگ‌افزار سنگین از روسیه و مرز شرقی اوکراین، جایی که تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار مسکو است، منتشر شده بود.

ژنرال بردلاو در بلغارستان گفته است «دیگر شکی نیست که روسیه مستقیما به شکل نظامی در اوکراین درگیر شده است».

خبرگزاری رویترز می‌گوید ژنرال ایگور کوناشنکوف، یک مقام رسمی وزارت دفاع روسیه این موضوع را رد کرده و می‌گوید «هیچ مدرکی [در این مورد] وجود نداشته و ندارد».

در موارد پیشین نیز روسیه اتهام دخالت در اوضاع اوکراین را رد کرده است. اما طی ماه‌های گذشته شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرده و انتخابات بحث‌برانگیز جدایی‌طلبان برای تشکیل دولت‌های خودخوانده در خاک اوکراین را ستوده و تائید کرده است.

استپان پولتوراک، وزیر دفاع اوکراین، گفته است «ما به تغییر موضع نیروهای نظامی خود برای پاسخ‌گویی به فعالیت‌های جنگجویان (شبه‌نظامیان جدایی‌طلب) پرداخته‌ایم».

او البته جزئیاتی در این مورد در اختیار خبرنگاران نگذاشته است.

در اوایل ماه سپتامبر میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه، در مینسک، بلاروس، آتش‌بسی شکل گرفت.

این آتش‌بس شکننده بارها با آتش‌باری طرف‌ها روبه‌رو شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۱ آبان، در نیویورک، نشست تازه‌ای برای بررسی اوضاع اوکراین و گزارش‌ها در مورد ورود نظامی روسیه به خاک آن کشور تشکیل داد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید «روسیه در مورد صلح حرف می‌زند ولی در عمل بر آتش جنگ می‌افزاید».

در دیگر سو، شبکه روسی «راشا تودی» از قول الکساندر پانکین، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، می‌گوید کی‌یف به آتش‌بس به طور کامل وفادار نیست.

نشست شورای امنیت بدون نتیجه خاصی پایان یافته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که در روزهای گذشته آتش‌باری سنگینی در شهر دونتسک، از مراکز اصلی تحت کنترل جدایی‌طلبان، صورت گرفته است.

شدت این آتش‌باری طی هفته‌های گذشته بی‌سابقه توصیف شده است.

XS
SM
MD
LG