لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

پایان «ترک مقابله»؛ کی‌یف بار دیگر به خشونت کشیده شد


گردهمایی ضددولتی در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شب جمعه چهارم بهمن ماه و بامداد شنبه به خشونت کشیده شد، آنچه عملا به قرار «ترک مخاصمه» بین دولت و معترضان که در پی گفت‌وگوهای رهبران دو طرف شکل گرفته بود، پایان داده است.

پلیس و نیروهای امنیتی از یک سو و معترضان از سوی دیگر به یکدیگر حمله کرده‌اند؛ معترضات با کوکتل مولوتف و سنگ و پلیس نیز با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور، میدان استقلال کی‌یف را به صحنه‌ای پرتنش تبدیل کرده‌اند.

همزمان بر شمار شهرهای دیگر اوکراین که ناآرامی در آنها گزارش شده نیز افزوده شده است. «کیف‌پست» می‌نویسد در شهر لووف، ۱۰ هزار نفر در مراسم خاکسپاری یوری وربیتسکی، از معترضانی که در اول بهمن ناپدید شد و بدن بی‌جانش دوم بهمن پیدا شد، شرکت کرده‌اند.

به وربیتسکی در بیمارستان لووف حمله شده بود، جایی که پس از زخمی شدن برای مداوا در آن به‌سر می‌برد.
در شهر لووف، هزاران نفر در مراسم خاکسپاری یوری وربیتسکی، از معترضانی که در اول بهمن ناپدید شد و بدن بی‌جانش دوم بهمن پیدا شد، شرکت کرده‌اند.
در شهر لووف، هزاران نفر در مراسم خاکسپاری یوری وربیتسکی، از معترضانی که در اول بهمن ناپدید شد و بدن بی‌جانش دوم بهمن پیدا شد، شرکت کرده‌اند.


خبرگزاری فرانسه می‌گوید طی شب چهارم و بامداد پنجم بهمن ماه درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای پلیس «تنها در مواضع دو طرف انجام شده و بر خلاف درگیری‌های هفته گذشته به تعقیب و گریز نیانجامیده است».

پس از آنکه مذاکرات دو روز گذشته میان رهبران سه حزب اصلی مخالف دولت با رئیس جمهوری اوکراین به شکست انجامید، روز جمعه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام کرد که قصد دارد تغییراتی در کابینه‌اش بدهد.

معترضان خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودرس شده‌اند، آنچه با مخالفت یانوکوویچ روبه‌رو شده است.

در همان مذاکرات دو روز پیش بنا شده بود که میان دو طرف «ترک مخاصمه» شکل بگیرد. دولت در عین حال وعده داده بود که منطقه‌ای حائل اطراف محل تجمع معترضان در میدان استقلال (موسوم به ائورومیدان: میدان اروپا) ایجاد کند و مانع از تجمعات نیز نشود.

کمیسر اتحادیه اروپا به کی‌یف رفته است تا اوضاع را از نزدیک بررسی کند.

در حالی‌که هواداران نزدیکی به اروپا در میدان استقلال و دیگر شهرهای اوکراین به تجمعات خود ادامه می‌دهند، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از ناپدید شدن سخنگوی گروهی از فعالان موسوم به «آئوتومیدان» می‌دهد.

«آئتومیدان» گروهی از معترضان موتورسوار اوکراینی هستند که در میان راه‌پیمایان از محبوبیت برخوردارند و کارشان حمایت از تجمع‌کنندگان در مقابل حملات نیروهای امنیتی عنوان شده است.

آنها به‌طور منظم با رهبران مخالفان نیز دیدار می‌کنند.

دمیتری بولاتوف، سخنگوی این گروه، دوم بهمن ماه ناپدید شده است، همان روزی که جسد آقای وربیتسکی درحالی‌که بر آن آثار شنکجه و جراحت دیده می‌شد، پیدا شد.
XS
SM
MD
LG