لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال سلاح به اوکراین شد


سرباز اوکراینی در جاده منتهی به دبالتسفه
سرباز اوکراینی در جاده منتهی به دبالتسفه

قانون‌گذاران ایالات متحده در مجلس نمایندگان آن کشور به مصوبه‌ای رای داده‌اند که از دولت می‌خواهد کمک‌های تسلیحاتی مرگبار در اختیار کی‌یف قرار دهد، تا اوکراین قادر به دفاع خود در برابر آنچه «تجاوز» روسیه عنوان کرده‌اند، شود.

این مصوبه، سوم فروردین ماه، از رای گسترده در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات (۳۴۸ رای موافق - ۴۸ رای مخالف) برخوردار شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این موضوع فشار تازه‌ای بر دولت باراک اوباما است تا هر چه زودتر تسلیحات نظامی مرگبار در اختیار دولت کی‌یف قرار دهد.

در روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی دولت آمریکا تصمیم گرفت ۷۵ میلیون دلار تجهیزات نظامی غیرمرگبار در اختیار اوکراین بگذارد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در آن زمان گفته بود این کمک‌ها شامل تجهیزاتی مانند بی‌سیم، رادارهای ضدخمپاره، دوربین‌های دید در شب و آمبولانس می‌شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از کاخ سفید آمریکا گزارش داده بود، رئیس‌جمهوری باراک اوباما، همچنان در حال سبک و سنگین کردن موضوع ارسال کمک‌های نظامی مرگبار برای ارتش اوکراین است، که آیا چنین چیزی می‌تواند بحران پیش‌آمده در آن کشور را بدتر کند یا نه.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا، گفته است او «قطعا به موضوع ارسال تسلیحات مرگبار فکر می‌کند». اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در جلسه مربوط به خود گفته است او هم به چنین کاری «تمایل» دارد.

زن آواره اوکراینی: ۶۵ سالم است و همه آنچه صاحب هستم، این چیزهایی‌ست که در دست دارم

مجلس نمایندگان ایالات متحده در مصوبه خود خواستار ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین شده است تا به گفته این مجلس کی‌یف را قادر سازد «از تمامیت ارضی خود در برابر تجاوز گستاخانه و ممتد فدراسیون روسیه، دفاع کند».

در عین حال خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که روسیه، دولت اوکراین را به نادیده گرفتن توافق آتش‌بس در شرق اوکراین متهم کرده و از آلمان و فرانسه خواسته است، برای پایبند کردن کی‌یف به توافق‌نامه تلاش بیشتری بکنند.

این در حالی‌ست که اوکراین نیز اتهام‌های مشابهی را به شورشیان هوادار روسیه و نیز مسکو، در مورد نقض ادامه‌دار توافق آتش‌بس مینسک، زده است.

دست‌کم شش هزار نفر در پی بحران در شرق اوکراین کشته شده‌اند. در عین حال روسیه، شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرده است، موضوعی که غرب آن به رسمیت نمی‌شناسد و غیرقانونی می‌داند.

XS
SM
MD
LG