لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

ادامه نبردهای شدید در اوکراین همزمان با مذاکراتی بی‌نتیجه


پلیس اوکراینی پیش از اعزام به شرق آن کشور با همسرش وداع می‌کند
پلیس اوکراینی پیش از اعزام به شرق آن کشور با همسرش وداع می‌کند

تلاش‌های تازه میان نمایندگان اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا برای آتش‌بس میان تجزیه‌طلبان هوادار مسکو و نیروهای دولتی اوکراین، بدون نتیجه و در حالی پایان یافته است که نبردها در شرق آن کشور ادامه دارد و تجزیه‌طلبان نماینده‌ای به گفت‌وگوها نفرستاده‌اند.

دور تازه‌ای از مذاکرات آتش‌بس، روز ۱۱ بهمن ماه با حضور لئونید کوچما، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین، سفیر روسیه در آن کشور و نماینده سازمان همکاری و امنیت اروپا، در بلاروس انجام شد.

مذاکرات روز شنبه در حالی برگزار شده است که هیچ یک از نمایندگان در زمان مقرر، یعنی روز جمعه، در مینسک حاضر نشدند.

در مذاکرات روز شنبه رهبران تجزیه‌طلبان حضور نداشتند. با وجود تحریم‌های غرب علیه مسکو، به دلیل آنچه آنها حمایت روسیه از شورشیان در اوکراین می‌دانند، روسیه می‌گوید، جدایی‌طلبان را نمایندگی نمی‌کند. مسکو در عین حال اتهام‌ حمایت عملی از آنها را نیز رد می‌کند.

یک هفته پیش از این الکساندر زاخارچنکو، از سرشناس‌ترین رهبران تجزیه‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین، گفته بود آنها در مذاکرات صلح شرکت نمی‌کند.

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین از قول دنیس پوشیلین، یکی از نمیاندگان تجزیه‌طلبان، نقل کرده است که آنها منتظر هستند تا تعیین رسمی لئونید کوچما به عنوان مذاکره‌کننده کی‌یف، از سوی پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری آن کشور، به اطلاعشان برسد.

همین خبرگزاری از قول یک منبع دولتی می‌گوید آقای کوچما تنها حاضر به گفت‌وگو با شورشیانی‌ست که توافق‌نامه اولیه در مینسک را امضا کرده‌اند؛ یعنی الکساندر زاخارچنکو و ایهور (ایگور) پلوتنیتسکی.

روز شنبه خود آقای کوچما در بیانیه‌ای گفت کی‌یف هیچ‌گونه ضرب‌الاجل یا پیش‌شرطی را برای آتش‌بس نمی‌پذیرد.

با این حساب و در حالی‌که گفت‌وگوها نتیجه خاصی نداشته است، در خود اوکراین گزارش‌ها از بدتر شدن اوضاع و شدت گرفتن نبردها حکایت دارند.

تجزیه‌طلبان شهر «دبالتسفه» در استان دونتسک را محاصره کرده‌اند. دبالتسفه شهری‌ست در درست نیروهای دولتی، که پیشتر نمایندگان طرف‌ها -اوکراین، روسیه و تجزیه‌طلبان- در آن مرکزی برای رصد آتش‌بس در منطقه حائل غیرنظامی تعیین شده میان دو طرف داشتند.

در روز شنبه، موشک‌پرانی به این شهر جان ۱۲ غیرنظامی را گرفت. یک روز پیش از آن در شهر دونتسک، ۱۴ نفر در پی اصابت موشک کشته شدند.

XS
SM
MD
LG