لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

بان گی‌مون خواستار برقراری فوری آتش‌بس در حلب شد


دبیر کل سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی از درگیری‌های حلب و «افزایش خطرناک نبردها» در این منطقه، خواستار بسط آتش‌بس به همه نقاط سوریه، به ویژه و فورا، به حلب شده‌است.

درخواست دبیر کل سازمان ملل پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، و نیز وزیر خارجه عربستان، مطرح شده‌است.

وزیر خارجه آمریکا پس از این دیدار در مورد بحران در حلب گفته‌است «چندین طرح» وجود دارد «که برای بررسی و جلب توافق بازیگران اصلی ارسال شده است». جان کری افزوده است «در ۲۴ و ۴۸ ساعت آینده تلاش زیادی خواهیم کرد تا به نتیجه برسیم». [بیشتر بخوانید]

در راستای همین تلاش‌ها استفان دی‌میستورا، ۱۴ اردیبهشت ماه به دیدار وزیر خارجه روسیه در مسکو می‌رود تا در رابطه با سوریه و آتش‌بس آن کشور گفت‌وگو کند.

استفان دویاریچ، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، ۱۳ اردیبهشت ماه، از بان گی‌مون نقل کرده است که «ترک مخاصمه احیا شده در [منطقه غوطه] دمشق و لاذقیه، باید به مناطق دیگر سوریه نیز بسط پیدا کند، به ویژه، فورا، به حلب.»

دبیر کل سازمان ملل در عین حال از همه کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی متمرکز بر موضوع سوریه، به خصوص روسیه و ایالات متحده، خواسته‌است تلاش‌های خود را برای احیای آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر، دوچندان کنند.

در بیانیه‌ای که در این رابطه در وب‌سایت سازمان ملل منتشر شده، آقای بان می‌گوید «فروپاشی آتش‌بس سوریه، خشونت بیشتری را همراه خواهد آورد، مرگ و خرابی‌های افزون‌تری را بر جای خواهد گذاشت، و تلاش‌ها برای پیدا کردن راه‌حلی برای پایان دادن به این جنگ خشونت‌بار را، ضعیف‌تر خواهد کرد».

در پی دیدارهای وزیران خارجه آمریکا و عربستان و نماینده سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو، اکنون نگاه‌ها به مسکو معطوف شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید جان کری با سرگئی لاوروف، هم‌تای روس خود، تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزیر خارجه روسیه نیز گفته هر دو از طرف‌ها در سوریه خواسته‌اند که به آتش‌بس احترام بگذارند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه روسیه نقل کرده است که دیدار روز سه‌شنبه دی‌میستورا و لاوروف، مروری‌ست بر آخرین نتایج به دست آمده از مذاکرات صلح ژنو و احتمالات موجود برای ادامه و گسترش آن.

آخرین دور از گفت‌وگوهای ژنو در هفته گذشته بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مذاکرات صلح، وضعیت حلب و حملات گسترده هوایی نیروهای بشار اسد به مناطق تحت کنترل مخالفان در این منطقه است.

ایالات متحده می‌گوید حملات هوایی «عمدی» و «فله‌ای» نیروهای اسد به غیرنظامیان و نیز مخالفانی که آتش‌بس شامل آنها می‌شود، باید فورا متوقف شود. دولت مرکزی می‌گوید «جبهه‌النصره» که آتش‌بس شامل آن نمی‌شود را هدف قرار می‌دهد.

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، صدها غیر نظامی طی روزهای گذشته در پی حملات هوایی ارتش سوریه و نیز حملات مخالفان اسد به مناطق تحت کنترل دولت مرکزی، کشته و زخمی شده‌اند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید در حلب و اطراف آن، طی یک هفته گذشته، ۲۵۰ نفر کشته شده‌اند. گروهی از آنها در حمله هوایی به بیمارستانی که تحت نظر پزشکان بدون مرز قرار داشت، جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG