لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

بحران حلب در مجمع عمومی سازمان ملل به بحث گذاشته می‌شود


حلب
حلب

هفتاد عضو سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان خواستار گفت‌وگو در مورد وضعیت حلب، از جبهه‌های اصلی جنگ داخلی سوریه، در جریان گردهمایی همگانی اعضا شده‌اند.

درخواست گفت‌وگو در مورد حلب را کانادا مطرح کرده‌است و ۶۹ کشور دیگر نیز پای این درخواست را امضا کرده‌اند.

نامه این ۷۰ عضو سازمان ملل برای بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل فرستاده شده و آقای بان همراه استفان دی‌میستورا، نماینده ملل متحد برای حل بحران سوریه، قرار است در این گردهمایی که برای روز پنج‌شنبه (جمعه ۳۰ مهرماه به وقت تهران) برنامه‌ریزی شده، شرکت کنند.

روسیه و چین، نیز شماری از اعضای ادواری شورای امنیت، این درخواست را امضا نکرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز ۲۸ مهر ماه گفته است در هفته‌های گذشته نیروی هوایی روسیه و دولت مرکزی سوریه، به طور گسترده‌ای دست به بمباران عمدی غیرنظامیان در شرق حلب زده‌اند؛ «در حالی‌که شورای امنیت سازمان ملل قادر نبوده تا این مشکل را به بحث بگذارد، اکنون نوبت مجمع عمومی سازمان ملل است تا اقدامی انجام دهد».

سازمان ملل متحد می‌گوید حملات هوایی روزهای اخیر، پس از آنکه آتش‌بس یک‌هفته‌ای در سوریه بدون تمدید شدن، پایان یافت، دست‌کم ۳۲۰ قربانی غیرنظامی برجای گذاشته که از این شمار بیش از ۱۰۰ نفر کودک هستند.

در پرتال اطلاع‌رسانی دولت کانادا گفته شده اتاوا به دلیل «نگرانی عمیق» از ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بحران انسانی سوریه، و برای جلوگیری از حملات به غیرنظامیان در حلب و دیگر نقاط آن کشور، درخواست تشکیل مجمع عمومی را ارائه می‌کند.

روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان نیز دیداری با رئیس‌جمهوری روسیه داشتند که در آن در مورد بحران سوریه گفت‌وگو شده‌است. صدر اعظم آلمان گفته این مذاکرات، مذاکرات «سختی» بوده‌ و هر دو کشور از روسیه خواسته‌اند از حملات به غیرنظامیان سوری «به بهانه مبارزه با تروریسم» دست بردارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از مذاکرات در یک کنفرانس خبری مجزا گفته مسکو پیشنهاد تسریع تدوین قانون اساسی جدید سوریه را مطرح کرده و در عین حال برای آنکه زمان بیشتری دست از حملات هوایی بردارد، «آمادگی» دارد.

روسیه و چین، از اعضای صاحب وتو در شورای امنیت سازمان ملل، که معمولا اقداماتی مشترک انجام می‌دهند، با تصویب سه قطع‌نامه در سال گذشته، با هدف سرعت بخشیدن به کمک‌‌رسانی به مردم سوریه موافقت کرند. اما آن‌ها اجازه تصویب هیچ قطعنامه‌ای که هدف از آن تحریم یا فشار بر حکومت مرکزی سوریه باشد را نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG