لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

تلاش سازمان ملل برای اجرای دوباره وقفه در نبردهای یمن


حملات حوثی‌ها و متحدان آنها داخل خاک یمن و درگیری آنها با هواداران دولت هادی و نیز حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها همچنان در جریان است
حملات حوثی‌ها و متحدان آنها داخل خاک یمن و درگیری آنها با هواداران دولت هادی و نیز حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها همچنان در جریان است

شورای امنیت سازمان ملل متحد، از درخواست بان گی‌مون، دبیر کل این سازمان، در راستای ایجاد یک وقفه مجدد در نبردها در یمن، برای کمک‌رسانی به مردم، حمایت کرد و در عین حال خواستار برپایی فوری مذاکرات صلح شد.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای در ۱۲ خرداد ماه، گفته‌اند که از تعویق مذاکرات ژنو در هفته گذشته، «عمیقا ناامید» شده‌اند.

گزارش‌هایی در هفته گذشته منتشر شده بود که نشان می‌داد، در مورد حضور همه طرف‌های درگیر در این مذاکرات، اطمینان وجود ندارد. اما توضیح خاصی نیز در این مورد از سوی سازمان ملل داده نشده بود.

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است، تعیین تاریخ تازه برای مذاکرات صلح، در دهم ماه ژوئن، قطعی شده است.

در کنار این‌ها سازمان ملل از طرف‌های درگیر در یمن می‌خواهد تا با ایجاد دوباره یک آتش‌بس انسان‌دوستانه، امکان کمک‌رسانی فوری به مردم جنگ‌زده را فراهم کنند.

در پی سرنگونی دولت عبد ربه منصور هادی، به دست شورشیان حوثی و متحدان آنها در یمن، و سپس حملات هوایی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، نبردها در یمن شدت گرفته است.

وقفه‌ای پنج روزه که در ماه گذشته برقرار شد، این امکان را به سازمان‌های کمک‌رسانی داد تا به آسیب‌دیدگان دسترسی پیدا کنند.

با این همه آتش‌بس با ادامه حملات هوایی ائتلاف و حملات شورشیان، بیش از مدت تعیین‌شده دوام نیاورد.

استفان دویاریچ، یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد، گفته است مذاکرات صلح در ژنو باید «بدون پیش‌شرط» انجام شود.

به گفته آقای دویاریچ «ما خواهان ایجاد یک آتش‌بس فوری از سوی طرف‌های درگیر هستیم ولی در شرایطی نیستیم که لازم داریم تا شاهد متارکه نبردها، پیش از آغاز مذاکرات باشیم».

به تازگی سخنگوی دولت در تبعید یمن گفته است مقام‌های آمريکايی و هيئتی از شورشيان حوثی در عمان و با هدف يافتن راه‌حلی برای پايان دادن به درگيری‌های يمن ديدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت در تبعید یمن ابراز امیدواری کرده است که اين مذاکرات «در زمينه تلاش‌های بين‌المللی برای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنيت ملل متحد» برگزار شده باشد. قطعنامه‌ای که خواستار توقف فوری خشونت‌ها و درگیری‌ها، به ویژه از طرف شورشیان حوثی، است.

XS
SM
MD
LG